Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gevalia gör bort sig

/

Annons

Det var inte bara vi som satte kaffet i vrångstrupen av Gevalias Jah Roast, fiktiv soulsångare som är huvudperson i Gevalias senaste reklamfilm. Nu drar Gevalia tillbaka reklamfilmen som har beskrivits som ”stereotypisk, sexistisk och rasistisk”, där fördomarna om den svarta mannen – komplett med svängande höfter och djurisk blick – har kokats ner till en tämligen äcklig brygd. Gevalia har givetvis syftet att presentera sina ”exotiska” märken med glimten i ögat, men det är svårt att skratta åt en drift med en stereotyp som gör att en svart president i USA fortfarande 2011 måste visa papper på att han faktiskt är född i Amerika och inte i djupaste Afrika. Nästa gång tänker Gevalia förhoppningsvis till två gånger så att vi slipper få oväntat besök av unkna stereotyper som smakar som gårdagens mikrade kaffe.

KE

Mer läsning

Annons