Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

GILLA GÄVLE-DEBATTEN: Juggas tipsar Adolfsson och Andersson

Arbetarbladets kulturredaktör Bodil Juggas har kritiserat Gävle kommun: ni använder medborgarnas pengar för att producera rena rama reklamen. Kommuncheferna har
försvarat sig
. Här fortsätter debatten.

Annons

I videobrevet Gilla Gävle talar en pigg röst om ”fin dricka” som vi ska ”spetsa oss med”.

Den talar om ett ”jääädra fint öl” och ”skål för det!”

Det finns mer subtil reklam, det håller jag med om.

Men reklam är det. Glasklart. Och spritreklam. Dubbelfel.

Den pigga röst som används i inslaget tillhör förresten en person som är för ung för att köpa alkohol.

Vad man väljer att berätta, och hur man väljer att berätta, ger ett budskap. De som jobbar på en kommunikationsavdelning borde veta, om några.

Näringslivschefen Johan Adolfsson och kommunikationschefen Ida Andersson skriver, som försvar på kritiken, att de bygger en bild av Gävle som gynnar alla som bor och verkar här.

Jag känner mig inte så jättesäker på att det är gynnsamt att folk fnissar åt oprofessionell och tanklös kommunikation, och att somliga av oss skäms.

Men det kanske kommer en utvärdering?

Annars finns tidigare undersökningar som visar att stora kultursatsningar är utmärkta för näringslivet i en stad.

I rapporten ”Stadens kultur och tillväxt” (2013) konstateras:

”Ett rikt kulturliv skapar tillväxt, det är en av de viktigaste konkurrensfördelarna som en stad kan ha.”

Rapporten visar tyvärr också att Gävle är en av de städer som på senare år tappat mest i kulturindex.

Jag hoppas att Gävles politiker så småningom ska förstå att det som deras tjänstvilliga kommunikationsavdelning så ivrigt håller på med, är att sy kejsarens nya kläder.

*

LÄS MER: http://www.arbetarbladet.se/kultur/skandalbrevet-fran-gavle-kommun

Mer läsning

Annons