Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans sista önskan blev uppfylld – Gävlebok utgiven postumt

/
  • Boken som är en postum hyllning till sin författare Ingvar Henricson.
  • Ingvar Henricson var hängiven sjöfartsforskare, författare, Gävleprofil och kulturpristagare. Hans bok om ångbåtar ges ut postumt.
  • Skissen till vänster hade Ingvar Henricson själv gjort. Ur

Annons

Få böcker har så ödesmättad historia som en Gävlebok om små ångbåtar.

Författaren lämnade sitt manus till en nära vän. Några dagar senare var författaren död.

Allt vännen hade kvar var ett usb-minne och den dödes sista önskan: Se till att det här kommer ut om det skulle hända mig något.

Författaren var Ingvar Henricson. Gävleprofil, lokalhistoriker, skeppsälskare. Boken om ”Gävles små ångbåtar” var hans livsverk. Det hade tagit 35 år att finna alla fakta.

Ingvar Henricson avled 71 år gammal på försommaren 2015 efter att en tid ha varit svårt sjuk. Nära vännen Mats Wiberg hade ställt upp och skjutsat till akuten när det behövdes.

Nu har Mats Wiberg också fullföljt Ingvar Henricsons vädjan. Ett år har gått. Boken är färdigtryckt. I 700 exemplar vilket är jämförelsevis mycket för lokalhistoria.

– Men det finns hemskt många båtnördar, konstaterar Mats Wiberg. En som ringde mig och tackade sa att Ingvar skulle snurra runt i graven av glädje.

Det Wiberg fick i handen den där kvällen var en usb-sticka med text och bilder.

– Först skickade jag manuset till Sveriges främsta ångbåtsspecialist John E. Persson. Det här måste absolut ut, sa han bara.

”Gävles små ångbåtar” berättar om ångslupar, bogserbåtar och små passagerarbåtar som haft sin hemmahamn i Gävle, därtill om människorna omkring dem. I en avslutande skeppslista finns 117 fartyg – de hette sånt som Harald, Betty, Elsa, Iggö, Händig och Ellinor.

– Ingvar åkte genom åren land och rike runt för att samla in information och prata med folk. Det är ett fruktansvärt stort arbete. De här uppgifterna finns ju inte tidigare samlade någonstans, säger Mats Wiberg.

Själv träffade han Ingvar Henricson redan på 1980-talet. De delade sjöfartsintresset. De kom båda att sitta i styrelsen för Briggen Gerda-projektet och startade sjöfartshistoriska sällskapet Klubb Maritim i Gävle.

– ”Ingvar var unik, jag kommer alltid att minnas honom!”, skriver Mats Wiberg i personlig kommentar som är bokens baksidestext.

För förordet står en annan Gävlehistoriker, Barbro Sollbe. Hon kallar boken en postum hyllning. ”Ingen i Sverige visste mer om Gävles redare, sjöfarare och fartyg än Ingvar Henricson, och det torde dröja innan någon annan når upp till hans nivå”.

Men Ingvar Henricson skrev inte enbart för nördarna. Många lokalhistoriska artiklar blev uppskattad läsning i lokaltidningarna. Han vågade ta ut svängarna i texten. Faktakunskapen behandlades med glädje.

Det kan man se också i det som nu blivit Ingvar Henricsons obönhörligt sista bok. Till exempel när han funderar över varför Gävle stad envisades med att döpa sina båtar till ”Ran”:

”Varför de ledande figurerna i Gävle hamn alltid velat ha en ’Ran’ kan jag bara gissa. Det kan vara lockelsen med havsgudinnans vågade sexliv!”.

Här är en annan bra historia som författaren självklart återger: Sjömannen Olle och hans maka Reidunn träffades ombord på en sönderrostad bogserbåt; Reidunn var kocka och räddade hela besättningen från att gå under genom att täta en läcka med en fläsksvål!

”Gävles små ångbåtar” ges ut av Klubb Maritim sponsrat av bland annat Gävle kommun, Gästriklandsfonden och Gästriklands kulturhistoriska förening. Men även privatpersoner har bidragit. Och Akademibokhandeln har lovat att tillhandahålla den.

Om något blir över från bokförsäljningen ska pengarna tillfalla Sjöräddningen lokalt i Gävle, ”för då är cirkeln sluten”, säger Mats Wiberg.

*

LÄS OCKSÅ: "Ingen svarar längre på hans mejladress"

Ingvar Henricsons sista artikel i Arbetarbladet.

Mer läsning

Annons