Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här har vi vår bokvår

/

Vårbokfloden har redan börjat strömma. Här presenterar vi lite av vad den innehåller. Många debutanter på många små förlag är en trend, liksom klassiker i nyutgåva. Inte minst av jubilerande herr Shakespeare.
För den brinnande aktuella miljökampen får poeterna stå ensamma, verkar det som. Fackböckerna handlar istället mest om hälsa – man ska till exempel tydligen äta rätt efter sin blodgrupp också. Jojo.
Att fly till romanernas värld känns som ett ovanligt lockande alternativ.

Annons

Vårens feminister. Amerikanska litteraturforskaren Kate Zambrenos ”Hjältinnor” är både memoar och diskussion om feminism och feministiska ikoner. Utkommer februari. Vi får också läsa Roxane ”bad feminist” Gays politiska kärleksdrama ”I vilt tillstånd”. I april.

Vårens unga arga. Camilla Sten från Uppsala ger ut sin första roman ”En annan gryning” som utspelar sig i en nära framtid där ett främlingsfientligt parti fått regeringsmakten. Unga rebeller försöker göra sig hörda genom att hacka partibloggen och sprida flygblad. Januari.

Debutanten Erika Bernalt protesterar från ett annat perspektiv. Hon har skrivit romanen om ”Bluebird” som lever på en utflippad paradisö och längtar efter ordning i tillvaron. Januari.

Debutanten Thom Lundberg konstaterar att hans folk, romanifolket, aldrig bjöds in i folkhemmets värme. De resande har inga berättelser. Med romanen om en resandefamilj, ”För vad sorg och smärta”, vill han återskapa dem. Februari.

Vårens återvändare. Bob Hanssons första diktsamling på elva år heter ”och grannsämjan är en långsam bödel”. Han sägs ha fått en allvarligare och mörkare röst. Utkommer januari.

Vårens hårdkokta. James Ellroy påbörjar en andra Los Angeles-kvartett med nya romanen ”Perfidia”. Året är ett krigsfebrigt 1941 och en kriminalutredning pågår om ett fasansfullt mord på en japansk familj. April.

Vårens beska medicin. 30-åriga läkaren Annika Paldanius skildrar sjukhusvärlden i sin debutroman ”Jag vet allt det här”. I läkarutbildningen krockar studentliv med verklighetens dödsallvar. Januari.

Vårens tonår. Tasha Kavanaghs ”Första gången jag såg dig” är en uppmärksammad mörk spänningsroman där klassens populäraste tjej försvinner spårlöst. Mars.

Vårens nättroll. I Henrik Bromander roman ”Vän av ordning” finns högerradikala bloggaren Joel som använder tangentbordet som vapen. Mars.

Vårens skräckmästare. Det otäckaste jag skrivit säger John Ajvide Lindqvist om novellen ”Våran hud, vårat blod, våra ben”. Den och andra av hans berättelser som tidigare varit publicerade i utländska antologier presenteras nu samlade på svenska tillsammans med helt nyskrivna ”Hår”. Kommer i maj.

Vårens skräcknovis. ”Sjuka själar” är kriminalförfattaren Kristina Ohlssons första rysare. Väntas 20 januari.

Vårens provins. Lina Josefina Lindqvist, uppväxt i Umeå, debuterar med romanen ”Skarv” om en kvinna som lever på en ö som är utlämnad till naturens krafter och som är en prick på kartan långt i norr. Östersundsförfattaren Elin Olofsson skrev ”Till flickorna i sjön” och även nästa roman utspelar sig i samma landsbygdsmiljö. ”Gånglåt” handlar om en sångerska som återvänder till sin barndoms gård. Januari. I Birgitta Lillpers lyrik skördas höet och hässjas, under titeln ”Anteckningar om hö”. Mars.

Vårens manliga debutanter. En utbåtskapten skickar meddelanden från djupet. Drömmen om henne håller honom vid liv. I David Norlins roman ”Dagar utan ljus, nätter utan mörker”. Carlo Schmidt debuterar med ”Ett hål i isen” som kallas en fartfylld förväxlingskomedi. Januari.

Vårens Tierpsskildring. Journalisten Elin Cullhed från Uppsala romandebuterar för en ung läsekrets med ”Gudarna” som är tre sextonåringar i Tierp – ”en förort till rymden”. Januari.

Vårens sporthändelse. Adharanand Finn berättar personligt om hemligheten bakom världens snabbaste löpare i boken ”Jag sprang med kenyanerna”. April.

Vårens Augustkandidat. Skönlitterära stjärnan Lyra Ekström Lindbäck kommer ut med en ny roman i tiden, efter Augustnominerade ”Ett så starkt ljus”. Om en hyllad modeskribent som skådar håligheterna i karriärdansen och festandet. ”I tiden” heter den. Mars.

Vårens självbiografiska. Nike Markelius var trummis i kultbandet Tant Strul. I ”Trumslag hjärtslag” berättar hon om en musikvärld som så länge dominerats av män. Februari.

Vårens Oates. Här kan man verkligen tala om punktlig. Joyce Carol Oates levererar årligen. Nu en memoar om sin uppväxt i en småstad på 1940- och 50-talet. ”Det förlorade landskapet”. April.

Vårens hajpade. Amerikanen Bill Cleggs tragiska romandrama ”Familjen jag hade” blev nominerad till Man Booker-priset. Mars.

Vårens värsta hajpade. George Saunders senaste novellsamling blev sanslöst hyllad och därför har denna amerikanska författare för första gången blivit översatt till svenska. ”Tionde december”. Januari.

Vårens debatt. I ”Varje dag är en vårdskandal” skriver Sebastian Lönnlöv om äldrevården från biträdets golvperspektiv. Eller blir det Ebba Witt-Brattström med ”Kulturmannen och andra texter” som tänder brasor igen? Båda aktuella i januari.

Vårens saga. Kazuo Ishiguro är känd för ödesmättade framtidsromanen ”Återstoden av dagen” som också filmatiserades. Hans nya ”Begravd jätte” sägs vara ett storts fantasyäventyr från 500-talets England. Januari.

Vårens jubilar. 2016 är det 400 år sedan Shakespeare dog. Det uppmärksammas stort. Framstående författare ska göra nytolkningar av Shakespeareklassiker. Jeanette Wintersons ”Tidsklyftan” är baserad på ”En vintersaga” och Howard Jacobsen har skrivit om ”Köpmannen i Venedig” till ”Jag heter Shylock”. Fler nytolkningar kommer men först dessa två i april. Även en serie om åtta Shakespeare-verk i nyöversättning börjar ges ut under våren. I en jubileumsutgåva presenteras sex Shakespeare-pjäser med förord av Sven Wollter. Och ytterligare tolv pjäser blir e-böcker.

Vårens gudaktiga. Inger Edelfeldts nya roman heter ”Fader vår” och handlar om en healer som botar sökare med kärleksenergi. Elin Grelsson Almestad har politisk och religiös tro som ämne för sin roman ”Hundarna på huvudgatan”. Januari.

Vårens granne. Släktkrönikan ”Där vägar möts” sägs ha gjort succé i Finland. Tre generationer starka kvinnor stiger fram. Januari.

Vårens Uppsaladeckare. Före detta Gävlebon Pontus Wikner fortsätter sin kriminalromanserie med ”Öppna sår” där en styckad kropp stjäls från polisen i Uppsala.

Vårens väldiga öde. Nobelpristagaren Orhan Pamuk berättar i ”En främmande känsla” om en mans äventyrliga liv och samtidigt det moderna turkiska samhällets utveckling. Mars.

Vårens lögn. Charlotte Rogans bestseller ”Livbåten” mottogs av en unisont jublande kritikerkår enligt förlagsreklamen. Det stämmer inte. Men hur som helst kommer nu hennes nya roman ”Det enda rätta” med liknande vardagsfilosofiskt anslag. April.

Vårens finansskandal. Ekonomijournalisten Carolina Neurath väljer romanform för att skriva om en ekonomijournalist som avslöjar en bankhärva. ”Fartblinda” utkommer 27 januari.

Vårens barnkulturdebut. Barnprogramledaren Ola Lindholm är känd från bland annat ”Wild kids”. Nu har skrivit ett äventyr för barn i bokslukaråldern, ”Odjuret vaknar”. Mars.

Vårens bokomslag. En ny bokserie av Sarah Kadefors handlar om tolvåriga, fosterhemsplacerade Billie. Omslaget till ”Billie: Avgång 9:42 till nya livet” ska formges genom en tävling bland unga läsare. Januari.

Vårens Hornby. Nick Hornby frossar i swinging London i “Funny girl” som är berättelsen om en skönhetsdrottning med skådespelardrömmar. Mars.

Vårens kvinnliga Hornby. Hon kallades i alla fall det av en kritiker, efter debuten ”Inte helt hundra”. Nu återkommer Caroline Hainer med barndomsskildringen ”Åsneprinsen”.

Vårens franska feelgood. ”Lyckliga människor läser och dricker kaffe” av Agnès Martin-Lugand handlar om en olycklig parisare som finner lyckan på landsbygden. Succé som också ska bli film. April.

Vårens manliga statement. Texter och aforismer av Horace Engdahl utges samlade under vårens bästa titel: ”Den sista grisen”. April.

Vårens kvinnliga kulturuppror. Stöttande författarhustru får nog i Meg Wolitzers roman ”Hustrun” (också på väg att bli film). Mars.

Vårens nostalgi. Ellen Mattsson fantiserar om ett gammalt hus och dess invånare i ”Sommarleken” – som råkar följa på hennes Greta Garbo-roman ”Vinterträdet”. Januari.

Vårens bokkonstverk. ”Kullahusets hemlighet” av Uppsalakonstnären Sten Eklund är en svit märkliga, legendariska etsningar som ställdes ut 1971. I vår publiceras de för första gången i sin helhet med kommentarer av bland andra Lotta Lotass.

Vårens Mantel. Hilary Mantel är omsusad för sina historiska romaner. ”A place of greater safety” om franska revolutionen, skriven tidigt 1990-tal, ges ut på svenska slentrianöversatt till ”Frihet”. April.

Vårens Modiano. Men apropå titlar är den här, direktöversatta, genial: ”För att du inte ska gå vilse i kvarteret” – så modianosk! Nytt från nobelpristagaren, i februari.

Vårens Ranelid. I ”Överbefälhavarens hemlighet” berättar Sveriges mest synliga författare en historia om en hög militär som börjar gråta på en presskonferens. Mars.

Vårens hitta.se. Poeten Johan Jönson följer upp sina hyllade diktsamlingar ”med. bort. in” och ”mot. vidare. mot” med ”dit.dit. hään”. Januari.

Vårens kändisdebutant. Skådespelaren och dramatikern Andreas T Olsson slog igenom på Dramaten med sin monolog ”Sufflören”. Debutromanen ”Det tysta paret” utspelar sig bland stamgäster på anrika Konstnärsbaren i Stockholm. April.

Vårens veteran. 82-åriga skådespelaren Sven Wollter gör romandebut efter två självbiografiska böcker. ”Han, hon och döden” tar upp ämnen som sjukdom, sorg och kärleksrelationer. Februari.

Vårens vassaste. Hannes Dahlrot fördjupar konsten att tälja med kniv och yxa. I ”Tälj” deklarerar han sin stolthet över att vara fulkulturarbetare.

Vårens verklighet. Bisarra vardagsbetraktelser från författaren Niroz Malek som vägrar lämna sitt skrivbord i Aleppo! ”Under krigets himmel” är aktuell i januari.

Vårens miljöböcker. ”Jordad” av David Jonstad vill inspirera till ett nytt sätt att leva som inte är en ekologisk katastrof. Danska poeten Theis Örntoft kallas en mästare i den nya danska poesivågen. Hans scenario i ”Dikter 2014” är en miljökatastrof och världen som vi känner den på gränsen till undergång. Januari. Diktar med ekologiskt fokus gör också Johannes Heldén i ”Astroekologi”. April.

Vårens miljökritik. Är som sagt främst filosofisk. Helena Granström och Marcus Elmerstad reflekterar i en essä – "Det som en gång var" – över en mänsklighet som verkar acceptera oåterkallelig miljöförstörelse. Januari. Madeleine Hessérus kommer med ”Elefantens fot”, en civilisationskritisk roman som utspelar sig i ett laboratorium i Tjernobyls förbjudna zon.

Vårens nej tack. ”ABO-metoden med Ulrika. Laga rätt för din blodgrupp”. Bland vårens alla märkliga böcker känns till och med den med stylisten Camilla Thulins tvättråd viktigare.

Mer läsning

Annons