Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Historiska Hedesunda – bildväven firar 50 år

/

Skaparbyn på Ön i Hedesunda fylls nu av 100-talet bildvävar för att fira 50 år med Hedesundavävarna. Det största problemet är nog att få plats med alla vävar. Många har lånats in till utställningen.

Annons

Tekniken att göra bildvävar är enkel. Barn lär den sig snabbt. I den pedagogik som konstnären Birger Forsberg utvecklade för 50 år sedan fanns mycket frihet. Vuxna skulle inte lägga sig i när barnen skapade. Det är rofyllt att gå i en utställning som den här, fri från prestige och hierarkier.

Här finns prov på vävar som beskriver de första steg som kanske togs för längesen i Konsums klubbrum i Hedesunda, eller vid något av de vävarläger vid Dalälven som Birger Forsberg startade 1965. Här finns också vävar med mer konstnärliga kvalitéer av dem som fortsatte, som Regina Mucwicki Mabrouk och Annie och Eva Forsberg.

Hedesundavävarna arbetar med växtfärgat garn som stämmer nyanserna i milda klanger. Ett motiv som återkommer är Hedesunda med kyrkan, fälten, älven, människorna och hästarna. ”Hedesunda II”, som i vanliga fall hänger på boendet Ängslyckan fungerar som upptakt. Väven gjordes 1994 av Evelina Skoog, Anna Linander, Maria Karlsson och Josefin Qvist.

I en del vävar kan man hitta delar av landskap och världar bortom Hedesundas synbara verklighet. Högt i Skaparbyns storstuga hänger Regina Mucwicki Mabrouks triptyk ”Gwyn”, där tre kvinnor klivit ur jeepen och hamnat i en annan tids landskap. Och Annie Forsberg spinner sin väv kring myterna med ”Dörr mellan världar” och ”I search for Avalaon”.

Även det egyptiska landskapet är nära. Birger Forsberg ordnade otaliga resor till Egypten, där Ramses Wissa Wassef startat en skola i Harrania med ambitionen att bevara vävandet utan mönster. I den stora ”Resan till Egypten” berättar Annie och Eva Forsberg om en by med kameler i stället för hästar. Människor har andra slags kläder, men barnen leker och i övrigt är det mesta sig likt från Hedesunda. Det inget krångligt; det är vardagen.

Annette Jonson-Lönninge hör till de vävare som fortsatt ut i världen. Nu är hon hemma i Hedesunda från USA och visar bland annat ett tidigt motiv från Nilen och ett senare, mer klassiskt och mer sparsmakat (Vision).

Bildvävar är ärliga. De tar fram en primär kreativitet som behövs mer än någonsin i en värld som håller på att gå under i utarmande konkurrens.

En av Regina Mucwicki Mabrouks tidiga bildvävar är ”Cirkus Scott”. Publiken är på väg in. Det finns förväntan i luften. Längre bort utspelar sig ett vardagsliv. Människor badar, fiskar och hänger tvätt. Man ser en del cirkusfolk som tränar och nog ser det ut som om en elefant blir mjölkad…

Väven kan ses som en i hyllning till övertygelsen om att barn måste ges tillfälle att skapa, att kunna se hur världen plötsligt fylls av fantastiska djur och av människor som lever ett annat liv. Ingenting är sig likt och allt tycks möjligt. Det är det skapande arbetets kärna.

Mer läsning

Annons