Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen ny ladugård för Grafikens hus

/
  • Det var i mars 2014 som Grafikens hus brann ner till grunden. Att bygga en ny kungsladugård skulle ta minst fyra år, vilket är alltför lång tid, menar vd Nina Beckmann och styrelsen.   Foto: Jonn/jonn.se
  • Det var i mars 2014 som Grafikens hus brann ner till grunden. Att bygga en ny kungsladugård skulle ta minst fyra år, vilket är alltför lång tid, menar vd Nina Beckmann och styrelsen.   Fredrik Sandberg/TT

Ledningen för Grafikens hus ger upp planerna på en ny kungsladugård i Mariefred. Fyra års byggnation är för lång väntetid, menar vd Nina Beckmann som tillsammans med styrelsen nu vänder sig till alla Sörmlandskommuner i jakt på nya lokaler.

Annons

Under 2015 måste framtiden stakas ut för Grafikens hus. Nina Beckmann är bestämd. Valåret i fjol innebar en fördröjning av nödvändiga beslut, men nu är alla nyvalda politiker installerade. Dessutom har Statens Fastighetsverk, ägare till den nedbrunna kungsladugården, nyligen meddelat att det skulle ta minst fyra år att bygga upp en ny.

– Det är för länge. Det är lång tid för oss att vara i exil och bedriva en temporär verksamhet, utan verkstad. C/o kan man vara under en begränsad tid, det är till och med berikande, men inte för länge, då blir det jättetufft att komma tillbaka, att överleva, säger Nina Beckmann.

I stället för att jobba för återuppbyggnad har styrelsen och Nina Beckmann bestämt sig för att börja kontakta fler Sörmlandskommuner än enbart Mariefred för att hitta ny permanent lokal.

– Vi har ett bra fäste i Sörmland, inte minst genom landstinget. Vi är inarbetade här, vi har bra samarbete med Eskilstuna konstmuseum, fokus blir att titta på kommunerna i Sörmland.

Gamla industrilokaler eller del i ett nybygge? Nina Beckmann säger sig vara öppen för alla förslag.

Den 16 mars är det ett år sedan den stora kungsladugården utanför Mariefred, som hyste bland annat Grafikens hus, brann ner till grunden. Ett hundratal vatten- och brandskadade grafiska blad är vad som återstår av en samling på 8 000 verk.

– Vi ska låta en papperskonservator restaurera dem så gott det går. De blir symboliskt väldigt viktiga när vi ska skapa en ny samling igen.

Sedan i somras har Gafikens hus tillfälliga lokaler i centrala Mariefred och man har också arrangerat fler utställningar på andra platser i landet. En turnerande serieutställning öppnade just i Södertälje.

I år ligger fokus inte bara på att hitta nya lokaler utan också på "framtidens grafik", bland annat genom att arrangera så kallade artists-in-residence och verkstadsstipendier. Men i sökarljuset står också den framtida samlingen.

– 1996 i Mariefred såg det ut på ett sätt, jag är helt övertygad om att det ska se ut på ett annat i dag. Det finns massor av saker att ta ställning till, genus, representation och mångfald. Vilka lyfter vi i den sådan här samling?

Mer läsning

Annons