Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konserthuset blir Bergakungens sal

/
  • Senast Åsa Wirdefeldt var solist med Gävle Symfoniorkester spelade hon Mendelssohns violinkonsert i e-moll. I kväll är det bland annat en Grieg-klassiker som gäller.

Annons

Om något kan kallas folkkär klassisk musik så är det "Peer Gynt". Och kanske alldeles särskilt avsnittet "I Bergakungens sal".

Edvard Grieg hatade arbetet med sviten, säger historien. Ändå blev den hans mest älskade. Vissa stycken har ofta återanvänts av populärkulturen. I jazz, i pop, i film.

Nu ska Gävle Symfoniorkester frammana dramatiken i Bergakungens sal, vid en konsert i kväll, torsdag 16 april, i Gävle Konserthus.

Dovregubbens hall heter salen förresten på originalspråk.

Norrmannen Grieg komponerade sin Peer Gynt 1875 efter Henrik Ibsens sagoaktiga versdrama – som han verkade ha dubbla känslor för. I ett brev skrev tonsättaren så här:

"Och så har jag gjort något till 'I bergakungens sal', som jag bokstavligt inte kan tåla att höra på, så som det klingar av komockor, av norsknorskhet och självgodhet! Men jag förväntar mig att ironin ska kunna kännas."

Förutom Grieg spelar Gävlesymfonikerna även Ernest Chaussons "Poème" för violin och orkester och Bizets Symfoni i C. 

Det låter som en riktig helkväll i skönhetens tecken.

Som soloviolinist uppträder orkesterns egen konsertmästare Åsa Wirdefeldt.

Leder musikerna gör chefdirigent Jaime Martín.  

Mer läsning

Annons