Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

KONST: Gränslöst bra Helenius-Reit

/

Annons

En man, sittande tålmodigt på den säng han fått sig tilldelad. Kanske är han en av dem som lyckades fly innan taggtråden sattes upp vid gränsen.

Det känns som om jag aldrig kommer att glömma den här målningen. Den är en sån bild. Som skulle kunna valsa runt i sociala medier.

”Idag en sängplats” visas i Ulla Helenius-Reits nya utställning i Gävle.

Längst ner i hörnet har hon klistrat in en annan bild. Det är verklighetens gränsvakt, klippt ur tv-nyheternas rapportering.

Gävlekonstnären Ulla Helenius-Reits starka engagemang bär en utställning som blir brännande aktuell. På en av väggarna hänger också några stycken taggtråd.

Fotografiet av gränsvakterna från tv-skärmen återkommer, i ”Ungern 15 september 2015” och ”STAKETNATTEN”.

Jag ska inte säga att Ulla Helenius-Reit kommenterar den politiska utvecklingen. Men hennes konst befinner sig mitt i den. Här berättas det som händer.

Den sittande mannen på sängen är belyst av ett hoppfullt ljus utifrån. Trots att målningen gjordes nyligen kunde hon inte föreställa sig att han i dag bara skulle bli erbjuden en madrass i en fönsterlös idrottshall. Eller inte få komma hit alls (den där sista meningen blev jag tvungen att lägga till i texten, när gränskontrollerna plötsligt hände).

Ulla Helenius-Reit komponerar sina motiv av färgfält i märkvärdigt milda och ljusa toner. Laddningen saknas till synes, ändå berörs man starkt.

Det formuleras säkert bäst genom hennes egen beskrivning: ”En krock mellan det vackra i färgen och det allvarliga i tiden”.

Några titlar ekar av en Evert Taube-melodi: Så skimrande var aldrig havet/ Och stranden aldrig så befriande. Nej, det går inte att låta bli att tänka på skräckscenerna från Medelhavet. På Lesbos där en utsänd radioreporter kan säga en mening som ”just i dag var det inga döda”.

I utställningen finns även andra verk som inte på samma tydliga sätt refererar till akuta samhällsfrågor. Men allt ges ett sammanhang under temat ”Samtal om tiden”. Här finns figuren Mr Walker, en hattprydd manlig fantom som genom åren återkommit i Heleniius-Reits konst. Han vänder ryggen till och är på väg ut i en serie screentryckta emaljer under samlingsnamnet ”After you gone”, någon hon är färdig med.

”Är människan bara en ekonomisk fråga?”. Kvinnan i en färgstarkare målning verkar ställa frågan ganska kaxigt att döma av kroppshållningen. En äldre tiders tystare kvinnogestalt förekommer i emaljserien ”Vinets gudinna”.

Vidare ges perspektiv på hur tidens gång påverkar konstnären själv. Ulla Helenius-Reit är född 1942. Hon hade sin första utställning 1963 – för över 50 år sedan! Som 35-åring satt hon i grafikverkstaden och ristade ett självporträtt – som hon föreställde sig själv i 50-, 60-årsåldern. Nu finns det med på utställningen, infogat i det stora emaljverk i fyra delar som heter just ”Samtal om tiden”.

Även mindre debattstormar i vår tid smyger sig in under temat. Som Gävles omstridda äppelträd (två emaljer tidigare visade i Tallbo). Som hotet mot papperstidningen (varifrån konstnären får sin information om dagsläget), och ombyggnaden av Slussen. Ulla Helenius Reits målning ”Kvällssol brinner över Gamla stan” är ett flammande effektivt försvarstal för en Stockholmsvy som kommer att gå förlorad. Också på ett personligt plan skildras tidens gång; detta är ett motiv som hon målat genom livet.

Ser man tillbaka på de senaste decennierna har Ulla Helenius-Reit uttryckt en växande oro, i en pågående berättelse om samhällets förändring, exempelvis i bilderna av de slitna fåtöljerna i ”Folkhemmet”.

Totalt ingår hela 44 verk. Även det inre rummet i Galleri K behöver tas i anspråk. Men det är inte en utställning som visar upp en helhetsbild av Ulla Helenius-Reits långa konstnärskap. Det är en utställning som visar storheten i hennes konstnärskap.

Mer läsning

Annons