Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Chagall kommer till Hofors

/
  • BIBELBILDER. När Marc Chagall fick erbjudande om att illustrera Gamla testamentet av en konstförläggare, reste han till Palestina för att finna ”det inre godkännandet”.
  • CHAGALLFANTAST. Kenth Johansson, kyrkoherde i Hofors, får utlopp för sitt intresse av Marc Chagall när kyrkan nu visar 15 av dennas litografier som gjordes som Bibel-illustrationer.

Två vakter, förklädda till tonårspojkar, sitter i kyrkans bänkrader och vakar över 15 av Marc Chagalls berömda litografier med motiv ur Gamla testamentet.

Annons

Chagall och Hofors är inte en given kombination, men kyrkoherde Kenth Johansson, eldsjälen bakom utställningen, visar sig vara en entusiastisk Chagall-fantast. Stoltheten över att få visa litografierna i sin kyrka sprutar ur hans ögon.

När han för ett par år sedan arbetade i Nice, Frankrike, kom han i kontakt med Chagalls illustrationer till Gamla testamentet, och verken har nu lånats från studieförbundet Sensus för att visas upp i Hofors kyrka.

– Jag blev helt såld på Chagall, säger Kenth Johansson till mig när vi går runt bland verken.

När Marc Chagall 1930 får i uppdrag av konstförläggaren Ambroise Vollard att illustrera Bibeln, har de redan samarbetat med andra projekt, såsom illustrationer till Gogols ”Döda själar”. När serien av illustrationer är färdig ska den innehålla 105 verk, men det dröjer ända fram till 1956 tills den är komplett, med ett världskrig som ett knivsår mellan de två perioderna. Att det är just det Gamla testamentet som illustreras är naturligt för Chagall, som jude.

Mångkulturen i verken, kristendomen, judendomen och islam, är en aspekt som tilltalar Kenth Johansson.

För att kunna utföra uppdraget, reser Chagall till Nederländerna, där han studerar Rembrandts religiösa måleri, men också till Palestina för att i sitt folks hemland hitta ”det inre godkännandet” av projektet. Som en kringflackande jude i världen, på flykt genom livet, känner han sig hemma i den miljön och säger att han har ”funnit Bibeln och en del av sig själv”.

”Om vi inte hade något annat av Chagall än hans Bibel-illustrationer, skulle han ändå vara en av de stora moderna konstnärerna”, har konsthistorikern Meyer Schapiro skrivit.

Bilderna är färgrika och dramatiska, väsensskilda från religiösa motiv av Rembrandt och Caravaggio, med markerade linjer och en naivism i uttrycket. Den blick som Chagall tidigare har sett med världen på, fäster han också på de bibliska motiven – upphovsmannen går inte att ta miste på. Människan står i centrum av hans vision; Bibeln, genom hans bilder, är människans förhållningssätt till en högre makt. Den Gud som Chagall visar upp i dessa illustrationer är inte en okomplicerad Gud.

– Han sa att han inte hade sett Bibeln, utan att han hade drömt den. Jag tycker om hans förhållningssätt till den. Bibeln är inte något facit, säger Kenth Johansson.

Sett som konst har Chagalls illustrationer bristen att de är just illustrationer, bilder som ska framhäva en text. Jag påminns om mina bristande Bibelkunskaper av verken, och namnen på de bibliska gestalterna under varje illustration är oftast bara vagt bekanta; utan dessa skyltar hade ledtrådarna till motiven varit omöjliga att tyda i vissa fall. I andra lättare, som när Moses har mottagit budorden. En text som placerar in människorna i bildberättelsen är nödvändig.

Chagall hade många hemländer under sitt liv: Från Ryssland via Frankrike till USA och tillbaka till Frankrike igen, när Hitlers horder hade fallit. Kenth Johansson ser där en koppling till Hofors.

– Hans historia påminner om Hofors historia – många har kommit hit på flykt från sina hemländer.

Om detta – samt en predikan inspirerad av de avbildade Bibel-gestalterna – berättar kyrkoherde Kenth Johansson söndagen 29 augusti i Hofors kyrka.n

Mer läsning

Annons