Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett ljudevenemang större än melodifestivaler

/
  • Respekt! Den internationellt uppmärksammade konstnären Peter Vogel ställer ut märkvärdiga ljudskulpturer av elektronik-                             komponenter. Det sker för första gången i Sverige – i Sandvikens konsthall! Notera också att besökaren är nödvändig för att konsten ska uppstå.

Du närmar dig en konstruktion av elektronikkomponenter och fem högtalare – och när du kommit tillräckligt nära låter apparaten som ett yrvaket dragspel.

Annons

Verket är den elektroniska skulpturen ”Skuggklaver” och svarar med toner på din skugga. I Peter Vogels utställning på Sandvikens konsthall är besökaren nödvändig för att konsten ska uppstå.

Det skulle nog ta tid att få fram exempelvis Avestaforsens brus på skuggklaveret, men det borde vara möjligt, för efter hand upptäcker man att ljudskulpturerna tycks möjliga att styra. Men det är som att spela på ett okänt instrument som inte liknar något annat. Det är inte lätt.

Peter Vogel är född i Tyskland och internationellt verksam. Han har visat sina skulpturer på många håll i världen, men inte tidigare i Sverige. Så det är ett evenemang större än melodifestivaler att med fotocellers och mikrofoners hjälp vara en del av Peter Vogels ljudverk.

I ett av rummen finns den flera meter långa ”Rytmic sounds”, som med syntkomp drar igång så att konsthallen sjuder av snabba, sköna rytmer. Det är starkt medryckande och man rör sig mer än gärna för att försörja verket med skuggor så att musiken inte falnar. I en video i konsthallen kan man se hur besökare och performanceartister på olika håll i världen tämjer eller triggar denna ljudskulptur. Nära ”Rytmic Sounds” finns tre mindre verk med lysdioder som går i gång på ljud och formar minimalistiska, blinkande kommentarer i cirklar, staplar och matriser till den expressiva ljudväggen.

Peter Vogel började som målare i slutet av 1960-talet. Han har också en bakgrund som fysiker och forskare. I sitt måleri ville han gestalta tiden och efter många experiment trodde han att han funnit lösningen: interaktivt styrda högtalare bakom duken. Men besökarna blev så fångade av ljuden att han tog bort duken och blottade elektroniken.

Så vad är detta för konst?

Det handlar inte enbart om ljud och musik. Det är lika mycket skulptur, eftersom du påverkas att röra dig i rummet. Då kan det likna dans eller teater. Och man kan tänka sig måleri eller poesi – känslan av att närma sig någon eller något, känna kontakten, inte minst beroende på dig, och sedan märka hur kontakten upphör när du avlägsnar dig…

Det är en finess i verken – de har en inbyggd fördröjning, så de upphör inte att ljuda direkt när man går, utan tonar bort på ett sublimt vis. Jag anar tidens obönhörliga gång och människans försök att än en gång överskrida sina gränser.

De verk Peter Vogel visar i Sandviken är alla olika till sin karaktär.

De ger inga enkla, teknikstyrda svar. Det är en insikt i både svarandets och konstupplevelsens natur om besökarens delaktighet i konsten.

En del verk känns trögare att få i gång än andra, andra tycks svara mer melodiskt. Ett verk tycks ha svårt att frigöra sig från ett entonigt klingande som en pianonybörjare, medan ett annat svarar med eko, ett tredje lockar med rytmer och ett fjärde – ”Fem fåglar” – en burliknande konstruktion med propellrar – snurrar när man väsnas.

Vad som beror på din förmåga att få verket att arbeta och vad som beror på verkets tröghet eller fina sensorer kan man inte veta. Det är också en insikt.

Skulpturerna är minimalistiska ekon av konstruktivistiska skulpturer som avantgardets konstnärer i den unga Sovjetstaten var fascinerade av, som Tatlins torn. Men Peter Vogels skulpturer ger ett sprött, nästan sårbart intryck genom att elektronikens minsta delar blottas.

De verk som är monterade på väggen kan ses som grafiska noteringar, som notblad.

Man kan också se Peter Vogels ansats som att han vill skapa ett allkonstverk, men av ett mer koncentrerat slag än Richard Wagners drömmar om ett Gesamtkunstwerk av opera, teater, poesi och bildkonst. Omkring 1960 formades termen ”mixed media”, flerkanaliga föreställningar med elektronmusik, film, projektioner, lyrik, teater, dans, happenings… Syftet var detsamma som Wagners: att forma upplevelser som snarare manifesteras i olika dimensioner än smälter samman till en syntes.

Peter Vogels förening av koncentration och mångfald inger även i detta historiska perspektiv stor respekt. n

konst

Peter Vogel

Sandvikens konsthall

Pågår: 31/10 29/11

Mer läsning

Annons