Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fångad av fransk skyltdocka

/

I Nice såg Sune Liljevall en skyltdocka han inte kunde glömma. Han fotograferade henne och nu är hon huvudperson i det konstnärliga landskap som han presenterar på Kulturkiosken i Gävle. Till vardags är Sune Liljevall journalist på Arbetarbladet i Gävle, men har bland annat deltagit i Länskonsten.

Annons

Även om en skyltdockas skönhet är perfekt, ska hon förbli klädernas bakgrund. Sune Liljevall skiftar perspektiv och gör henne till en projektion, en provdocka för längtan, åtrå och kärlek. Hennes närvaro fångar också klyftan mellan drömmar och realiteter, mellan fantasi och grå vardag.

Hon gör oss sällskap in i myternas och symbolernas världar i fantasy-berättelsernas renässansmiljöer. Hon umgås med kråkor, kajor och måsar. Hon dyrkas och hennes bild bärs på flaggor.

Grundstämningen är surrealistisk och utesluter varken munkar, Barbiedockor, nallebjörnar, gnomer, hästar eller bananer (”Stilleben med kranier och två halvruttna bananer)”.

Bilderna fungerar mer som fristående dikter än delar av en historia. Man kan tala om associativa strömmar, som plötsligt kan hamna vid Gavleåns kajer (”Höstimpression”).

I utställningen finns en uppdelning mellan ljus och mörker. Allvaret i undergångsbilder växlar med ironisk distans som i ”Frälserskan”, där vår docka framstår som gudinna vid nattvardens klassiska bord – och lärjungarna som den patetiska kärlekens deformerade gestalter.

Ändå rymmer helheten underströmmen av längtan, åtrå och kärlek. Varifrån kommer idéerna om det fulländade mötet, den ideala sammansmältningen av kroppar och själar? Många är myterna om sådana möten, men om de kommer närmare realiteternas rike än skyltdockan i Nice vår vanliga vardag, vill jag låta vara osagt.

Kanske är Sune Liljevalls nästa uppgift att fördjupa frågan. Nu sprider han den över världen, i kanske väl kända miljöer. Handlaget och bildkänslan för djupare undersökningar har han.

Mer läsning

Annons