Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Graffitin på väg in i konstvärlden

/
  • Pionjär. Dwane framför sitt och Snows verk ”Ökänt landskap 1984-2011”. Dwane har varit verksam inom graffitikonsten sedan han var 11 år.
  • På konstauktion. Graffitiverket ”PKE”, skapat av den svenske konstnären Pike.

Nordens största auktion av graffiti- och gatukonstverk pågår just nu i Stockholm. Det är ett steg mot en renässans för genren tror konstvetaren Jacob Kimvall.

Annons

– Om det ekonomiska värdet ökar gör också det kulturella värdet det, säger han.

På Slakthuset i södra Stockholm har ett 50-tal verk av graffiti- och gatukonstnärer tillfälligt flyttat in. Uttrycksformerna varierar, här samsas målade dukar, skulpturer, teckningar och diverse föremål. Verken som ska auktioneras är skapade av internationellt erkända konstnärer, bland annat finns Banksys ”Rat with headphones” med.

En av de svenska pionjärer som ställer ut är Dwane. Under den tid han har varit verksam, från 80-talet och fram till i dag har han märkt av en stor förändring, både bland de utövande konstnärerna och inom konstvärlden.

– Den kommersiella världen har kommit in i subkulturen och tvärtom, och det blir vanligare att graffiti- och gatukonstverk ställs ut på gallerier och liknande.

Jacob Kimvall är konstvetare vid Stockholms universitet och skriver sin avhandling om kopplingen mellan graffitin och konstvärlden. Han ser auktionen som en möjlig början för graffitin att återigen etablera sig inom konstvärlden.

– På museet MOCA i Los Angeles har man just nu en stor utställning med graffitikonst och det har eldat på ett intresse i resten av världen, även här i Sverige säger han.

Intresset från konstvärlden har varierat. I början fanns ett stort intresse för graffitin inom den etablerade konstsfären. Men det ledde snart till ett bakslag när graffitin på allvar började bli en konstriktning, eftersom det saknades kunskap för att bedöma och kategorisera verken.

– Graffitin betraktades av många som en fluga, något som skulle försvinna. När den inte gjorde det blev det problematiskt att förhålla sig till den och konstarten stängdes ut i iskyla, säger Jacob Kimvall.

På senare år har konstgenren upplevt en topp igen, delvis på grund av gatukonstens intåg, som växt fram ur graffitin och har ett öppnare tilltal.

En motsättning finns bland gatukonstnärer när det gäller att använda verk i ett kommersiellt syfte, det har uppfattats som att man låter sig köpa av kapitalet. Men enligt Jacob Kimvall handlar det om två parallella inriktningar.

– Gatukonsten och graffitin har dels funnits i det offentliga rummet och dels inom gallerivärlden och det har handlat om två skilda fenomen. Ska man försörja sig som konstnär måste man i de flesta fall skapa konst som folk köper, säger han.

(TT Spektra)

Mer läsning

Annons