Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hin håle-kvinnan är i alla fall frän

/
  • ”Queen”. Fränt uttryck hos Gävlekonstnären Caroline Brandt som debuterar med en utställning på Galleri Ran.
  • ”Uppladdning”. Samlar sig till stordåd? Färgstark målning av Caroline Brandt.

Annons

Caroline Brandt från Gävle debuterar med måleri och diverse blandtekniker på Galleri Ran på Brynäs med ojämnt resultat. Konstnärens styrka ligger i ett fränt, energiskt uttryck som hos den lilla Hin håle-kvinnan ”Queen”, som sitter på någons hand, kanske en metafor för den hand som inte kan hålla sig i styr…

Caroline Brandt bearbetar vardagens problem och möten. Där finns den något självgode mannen i ”Kan själv”, där man på hans axelparti anar en skattkarta, och där sitter den hopkrupna, färgstarka kvinnan i ”Uppladdning” och verkligen samlar sig till stordåd. Befrielse kan man ana hos en annan kvinna, tycks insnärjd i vardagens trista möblemang, men får tröst av en gestalt som har viss änglalikhet.

I några verk svävar Ivar Arosenius ande över målningarna av det lilla barnet som möter en pingvin eller simmar med en val. Valen och barnet återkommer. De verkar tillsammans för att visa att man måste välja (träffa val) i vardagen och att fantasin alltid är en möjlighet.

En frejdig humor – alltifrån tant-kraft till baklängesvolter – odlar Caroline Brandt i en del av sina mindre bilder. De är fångade med en känslig linje.

Ur detta uppstår vissa frågor. Varför bryter kompositionen samman i vissa bilder, men är stark i andra – och är det illustrationen och humorn som är det viktiga, eller är det vardagens djupare erfarenheter konstnären vill skildra? n

Mer läsning

Annons