Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hofors uppackat ur kartongen

/
  • Till minnet av en tid. Wivica Forslings måleri nådde aldrig de stora salongerna men uppmärksammas nu åter. Bilden visar Hantverkargatan vid Tjenellska gården.
  • I mitten syns Värnasjön som fylldes ut för att ge plats för järnverket.

Annons

Att komma in i Wivica Forslings minnesutställning på Galleri Boken i Hofors bibliotek är som att öppna glömda kartonger på vinden. Ur glömskan kommer målningar av ett Hofors som inte finns kvar, men också delar av ett träget konstnärskap som inte nådde de stora salongerna, men väl Hoforssalongen och Länskonsten.

Wivica Forsling (1906–1996) flyttade till Hofors 1933. Hon var utbildad vid Tekniska skolan i Stockholm (numera Konstfack) och hade uppdrag för Gustavsbergs porslinsfabrik. I utställningen kan man se fina prov från 1920-talets studieår. I Hofors skulle hon komma att föda sex barn, och man inser att konsten kom i skymundan.

Wivica Forsling målade, tecknade, sydde och arbetade i keramik. På Boken finns målningar av utsikten från bostaden i Tjenellska gården vid Hantverkargatan, där maken hade sin tandläkarpraktik, en miljö som försvunnit.

Trädgården med blommorna är också borta, utom i Wivica Forslings pasteller. Passionen för blommor kunde hon bli retad för, men det brydde hon sig tydligen inte om.

Från Cedervalls backar målade hon Värnasjön innan den fylldes ut för järnverket, hon tecknade kraftfullt i kol och blev med tiden allt säkrare i sina stilleben med blommor, vaser och kannor, som hon ibland prövade i en fint balanserad kubism.

Att lära sig gestalta människokroppen genom modellstudier var starkt förknippat med måleriet. Vad Wivica Forsling också gestaltade i sina studier var mödan att leva, att ljuset inte alltid faller från höga ateljéfönster eller gudomliga boningar över människan, utan också från vanliga glödlampor i exempelvis Hofors.

Detsamma gäller i hennes barnporträtt. Flickan i stolen är visserligen finklädd, men det yttre kommer i bakgrunden för konstnärens blick, som anar de bekymmer den sträva verkligheten kommer med, eller ska komma med. Men i flickans blick finns hopp.

Utställningen på Boken har ställts samman av Wivica Forslings son Lennart Forsling. Målningarnas titlar har inte kunnat fastställas, men en del motiv är välkända, särskilt för äldre Hoforsbor.

Wivica Forsling var för övrigt verksam som lärare på Västerbergs folkhögskola och engagerad i föreningen Hofors konstintresse, som i dag svarar för Galleri Bokens utställningar.

Mer läsning

Annons