Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur fräcka är de unga konstnärerna i dag?

/
  • Bländverk. Konstnärerna Åsa Norberg och Jennie Sundén har skapat verket ”Repeat and reverse” som består av spegelglas                            och informationsställ. Foto: Maja Suslin/Scanpix
  • Videokonstverk.  I Fredrik Austers och Viggo Mörcks performance och installation medverkar Emma Kim Hagdahl. Hon rör sig i en loop till videoprojektioner på transparenta skärmar.
  • Stålverk. Ebba Bohlin och ”Bauwerk II”.
  • Träningsvärk? Kerstin Persson och hennes ”Jordhög med ett bowlingklot ovanpå”.

För tredje året i rad mönstrar Bonniers konsthall i Stockholm den unga samtidskonsten. I utställningen ”Rumstering” står rum, form och material i fokus – precis som på 1980-talet.

Annons

 

I det ena rummet ligger en jättelik jordhög, prydd med en målad kub. I det andra får besökarna sparka och slå på ett av konstverken, tills ett nytt träder fram i ruinerna av det gamla.

Det är inte helt lätt att hitta den röda tråden i ”Rumstering”. Curatorn Camilla Larsson hade själv till en början svårt att hitta den minsta gemensamma nämnaren mellan de elva konstnärer, födda på 1970- och 1980-talen, som visar sina verk i utställningen.

– Det fanns otroligt många lösa trådar. Det är det som gör det så intressant och utmanande att göra en sådan här utställning. Men det är viktigt att vi inte bara presenterar en blandad kompott utan tittar på scenen och förhåller oss till den aktivt, säger hon.

Efter hand upptäckte hon, trots allt, något som tydligt förenade dem. En fascination för rum, form och material, en vilja att utnyttja koreografi, musik och nya medier och en längtan efter möten mellan konst och publik.

– De här aspekterna har inte funnits med sedan det tidiga 1980-talet – eller andra saker har fått mycket större utrymme, säger Camilla Larsson.

Hon ser 1980-talet som en historisk brytpunkt, då konstnärerna bejakade en mer sökande attityd och värjde sig från färdigformulerade svar.

Det är något som Kerstin Persson kan identifiera sig med. Hennes bidrag i utställningen heter ”Jordhög med en målning ovanpå” och ”Jordhög med ett bowlingklot ovanpå”. Titlarna uttrycker precis hur konstverken ser ut.

– Jag jobbar inte med symboler. Det jag gör är här och nu och en upplevelse av volym. Det är ingen rebus som åskådaren ska lösa. Jag är själv intresserad av processen som uppstår när jag inte förstår saker, då hamnar man i ett mellanrum mellan språk och volym, säger hon.

Rummet och volymen är något som också intresserar Ebba Bohlin, som låtit installationen ”Bauwerk II” inta delar av konsthallen. Materialet till byggnadsverket är inspirerat av stålet i järnvägsspåren och träet i syllarna på bangården utanför.

Anna Wignell tar i stället hjälp av åskådarna i konsthallen. I hennes videoinstallation ”Sorting” filmar en kamera själva utställningsrummet och dess besökare. Filmen projiceras i realtid och bearbetas så att pixlarna sorteras efter färg och skapar en synnerligen abstrakt bild.

Mer konkret arbetar Gabo Camnitzer som i ”Primal intervals” låter publiken aktivt vara med och skapa konsten. Den stora gråtonade målningen består av flera lager av färgade skivor som åskådarna uppmanas att slå och sparka sig fram till. Hur konstverket kommer att se ut när det är färdigt är det ingen som vet, men Gabo Camnitzer har provat konceptet en gång tidigare med lyckat resultat.

– Det är ett sätt för publiken att komma in i galleriet och ta det i besittning, utan att förstöra byggnaden. Det ger samma effekt och känsla, men i själva verket förstör du inte utan lägger till något eget i konstverket, säger han.

(TT Spektra)

De som medverkar i ”Rumstering” är Susanna Asp, Fredrik Auster/Viggo Mörck, Ebba Bohlin, Gabo Camnitzer, Johanna Gustafsson Fürst, Åsa Norberg/Jennie Sundén, Kerstin Persson, Christin Wahlström

och Anna Wignell.

Utställningen pågår mellan 29 april och 14 juni.

Under tre onsdagar bjuds konstnärer och tongivande profiler från 1980-talet in till konsthallen, däribland Cecilia Edefalk, Max Book och Margaretha Åsberg.

Mer läsning

Annons