Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kartor bortom Google Maps

/
  • SOM ISMÖNSTER. Lina Nordenströms kartinspirerade konst följer
  • BOKKONST. Böcker som objekt intresserar konstnären Lina Nordenström.
  • BOKKONST. Böcker som objekt intresserar konstnären Lina Nordenström.
  • BÄST LÖSA. Bokstäverna i Lina Nordenströms konst gör sig bäst när de inte sätts samman till riktiga ord, skriver vår kritiker.
  • BÄST LÖSA. Bokstäverna i Lina Nordenströms konst gör sig bäst när de inte sätts samman till riktiga ord, skriver vår kritiker.
  • GILLAR TECKEN. Grafikern Lina Nordenström har länge arbetat med bokstäver och tecken. Nu har hon också börjat utforska kartorna i sin konst.
  • BÄST LÖSA. Bokstäverna i Lina Nordenströms konst gör sig bäst när de inte sätts samman till riktiga ord, skriver vår kritiker.
  • GILLAR TECKEN. Grafikern Lina Nordenström har länge arbetat med bokstäver och tecken. Nu har hon också börjat utforska kartorna i sin konst.

Har vi någon gång i historien haft kartor så närvarande i våra liv som nu? Medan man förut, om man verkligen var vilse, var tvungen att röja runt i bilen för att hitta en gammal kartbok, flimrar i dag kartbilder från Google Maps och Eniro förbi dagligen, och vi kör med blicken fäst mot en gps lika mycket som mot gatan.

Annons

Grafikern Lina Nordenström har flera gånger visat sina konstnärliga bearbetningar av tecken, ord och språkets element i våra trakter, bland annat på Rosenlöfs museum, men relativt ny är hennes skaparväg in i kartornas värld.

När Google Maps kan te sig påträngande, och i synnerhet funktionen att se bilder av det som eftersöks i Street view, är Lina Nordenströms kartkonst en påminnelse om att det finns inre landskap som Google har svårare att kartlägga (under förutsättning att vi inte glatt lämnar ut all info om oss själva). Kartorna visar inte riktiga platser, utan har uppstått av ”en inre logik”, och mönstren mot papperet har skönheten av sprickor i en is.

Även hennes bokstäver och tecken äger en skönhet. Att betrakta dem ger en känsla av betryggande lugn.

Först när man ser tecken utan betydelse blir man varse hur mycket text vi möter varje dag, hur många tecken som vi dechiffrerar. På Lina Nordenströms blad ligger bokstäverna som spikarna hos en snickare – vilar i en hög i väntan på att bli använda.

När hon, efter 15 år av bokstavsfascination, nu har börjat använda tecknen också för att skapa begripliga meningar i ett slags poesi, är resultatet inte lika intressant som när de var obegripliga.

Därför gillar jag mer de bokobjekt, om man kan kalla dem så, som hon har gjort och inte de lite intetsägande om än estetiskt tilltalande riktiga böckerna. I bokobjekten har en tunnel öppnats in genom sidorna via pärmen, och i ett annat har en trappa huggits fram – en anslående bild av hur boken hjälper oss att klättra mot en högre kunskap.

Mer läsning

Annons