Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mannen som talar med Dürer

/
  • Blandade moraliteter. ”Simon Petrus och Zebedei söner”, ”Infångandet av kvastfeningen”, ”Längtan till Egypten” och ”Fool on hill”. Konstgrafikern Richard Årlin tillverkar också sina egna böcker – ett urval av dessa kan ses på Galleri K.

I äldre västerländsk konst var bilden som allegori och moralitet vanlig. Människor skulle påminnas om den kristnes ansvar och plikter, och stärkas i sin tro på kyrkan och dess överhet.

Annons

Men renässansen sprängde en bit av ramen. Konstnärer som Albrecht Dürer (1471–1528) vände blicken mot individen.

Centralt tema i den grafik Richard Årlins nu visar på Galleri K i Gävle är människans villkor. Grafiken är klassisk sett till teknik (kopparstick) och i sin dialog med Albrecht Dürer och hans kopparstick ”Melancholia”, men den har också surrealistiska inslag.

Melankoli har många namn. Vad som fattas gestalten med vingar i Albrecht Dürers ”Melancholia” – tvivel, depression, uppgivenhet eller väntan – vet vi inte. Trots att bilden gjordes för 500 år sedan, känns hon igen av många, hon som sitter med alla sina instrument vid ett hav och med en mur med en stege bakom sig.

Richard Årlin har bytt ut kvinnogestalten med vingar mot en sentida, mer vardagligt tvivlande man vid en stege. I bakgrunden skymtar en båt, som antagligen förde mannen hit, över Dürers tidlösa hav.

”Infångandet av kvastfeningen” syftar på upptäckten av denna fisk 1938. Fisken troddes vara utdöd och räknades som fossil. Vi ser en man med ett vanligt metspö krama fisken som i längtan efter mening i all denna tid. Som en motpol har konstnären i bilden lagt in en kalender (inklusive naket) i bakgrunden med rubriken Melancholia, intill Dürers solnedgång.

En som längtar mer bestämt är affischklistraren, som under arbetet med en affisch om resor börjat drömma om Egypten. Han sitter på en bänk med stegen(!) bredvid sig, penseln i handen, medan klisterhinken vält. Ur hinken tycks ramla djurhorn. Och det är en underlig, malplacerad bänk på en vanlig gata…

Så kan man i Richard Årlins bilder upptäcka objekt som gjort en fantasifull landning i en värld, som ibland tycks absurd och ibland alldeles för vanlig.

Det är inte bara Dürer som gäller. Richard Årlin väljer gärna motiv bland bibelns moraliteter. Vi möter Jesus tre apostlar Simon Petrus och Zebedeis söner Jakob och Johannes, fiskare vid sin båt med nätet mellan sig, förbluffade: Varför är vi kallade?

I ett annat blad beskrivs scenen då Jesus tvättar Petrus fötter och i ett tredje vingårdsarbetarens lön (de sista ska bli de första, och de första bli de sista). Ett utsökt prov på detaljrikedom och skärpa finns i ”Getsemane”, där Jesus går bland blommor, lärjungarna har somnat och de romerska soldaterna närmar sig bland träden.

En lätt surrealistisk spansk stad möter vi i den stora ”Fool on hill”, kanske en meditation över människornas dårskap, kanske över hur vi försöker forma samband på de mest opraktiska sätt.

I sin verkstad Stigberget Stamp och Press i Stockholm tillverkar Richard Årlin papper, trycker och binder böcker med egna bilder och egen text. På Galleri K kan man se ett urval av hans Artist’s Books och bland dem finns verk med ett typsnitt han själv skurit. Detta behagliga och eleganta snitt finns numera också digitalt och som bokkonstnär är han unik igenom att stå för hela processen från ord och bild till bok.

Niels Hebert

Mer läsning

Annons