Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Minnet så nära – men ändå så långt borta

/
  • VAKANDE VÄNPORTRÄTT. Konstnären Sven Olow Olsson är närvarande i form av en skulptur av Juho Suni.
  • FRAMTIDSDRÖMMAR. Barn och gamla, arbetare och kärlekspar blickar framåt i panoramat ”Staden bygger” från 1953.
  • BRILJANTA LANDSKAP. Pastellen ”Foret de Compiègne” hör till konstnärens tidiga verk.

Hur ser man på framtiden i Sandviken?
På Konsthallen visas nu en minnesutställning med Sven Olow Olssons måleri (1924 –1971).

Annons

Men minnet handlar inte bara om en konstnär med skarp och rörlig blick, utan också om minnet av Sandviken och en epok nära i tiden, men långt bort i realiteten.

Det första som möter konsthallens besökare är ”Staden bygger” från 1953, ett framtidspanorama i stort format över Sandviken med Starka Män som murar, sågar och bryter mark för de nya husen, masugnselden och hammaren är hjärta och puls, barnen badar i solen, de gamla kan tryggt bo kvar på Bruket, och det unga paret till höger i målningen ser mot framtiden – det nya trevåningshuset.

Denna blandning av verklighet och drömmar kan ses som en kollektiv förväntan. Framtiden var inte säkrare då, men då kunde den uttryckas så klart. I dag med ett föränderligt facit i hand, kan vi säga att det inte blev så. Tiden har skiftat från modernismens framtidsoptimism till postmodernismens relativism.

Det är orimligt att påstå att en dröm är fel. Litade människorna för mycket på sin dröm, eller för lite? Glömde de att anpassa den till omvärlden? Sattes den på museum? Eller såg de hur den blev sliten och knöt näven om den så den började spricka…

Eller målade konstnären en dröm som redan var en utopi. Ingen vet, men genom målningen kan vi plötsligt se en klar framtidsbild ur historien. Den stora målningen finns till vardags i källarvåningen under konsthallen… Inte precis i rampljuset.

I utställningen finns också ”Jernverket” från 1956. Motivet är starka Män, stolta Arbetare. Visst görs det stål och förvisso av arbetare, men varför tycks dessa vara mer hjältar än andra?

Det var då man gick på möten och studerade, före tv:n och efter den stora Metallstrejken 1945 och Arbetarrörelsens efterkrigsprogram, en sekund i historien då mycket ställdes på sin spets. Småborgerligheten, rädslan eller något annat kom ikapp och man upptäckte allt som kunde köpas i det 1950-tal, då hjulen verkligen snurrade. Å andra sidan målade Sven Olow Olsson också en fin studie av en oro hjältar inte visar i tre hyttarbetaransiktena. Livet är kompromisser, sägs det, men mellan vad kan vara svårt att reda ut.

Sven Olow Olsson fick sitt genombrott 1948 med en utställning på Sandvikens stadshotell, då han sålde allt. Han utbildade sig i Oslo, reste och målade mycket. Sandvikenborna hade gärna en Olsson på väggen. Senare i livet bodde han i Gamla Gefle och blev en del av Gävles konstliv, fast det framgår just inte av utställningen.

Ett par målningar från de tidiga åren i Oslo skildrar staden i pålitlig nordisk kolorism och det var där han började, som den tidiga skildringen av Högbo kvarn. Tidiga är också en svit landskap av berg och skogar. Det är briljant. I pastellen ”Foret de Compiègne” tolkas landskapet med ett slags dynamisk arkitekturfantasi och staden Köln blir ett alplandskap med domkyrkan som högsta bergstopp.

Sven Olow Olsson kom hem från Paris med en tidstypisk slängig stil a là Dubuffet, som han använde i diverse stadsmotiv. Men ibland fick han ändå till det, som i Montmartre. Så småningom kom rymd- och teknikfantasierna, men de känns mer tidstypiska än originella. I ett par sena verk – med motiv från Kungsberg och Bönan - laddar han målningarna med stark expressionism.

Så någon definitiv stil fann Sven Olow Olsson inte. Men utställningen låter oss följa hans oroliga färd och Konstens rum i Sandviken ska ha all heder av resultatet. Och kanske blir utställningen en fråga till de makthavare som ständigt tycks vilja stänga konsthallen, nämligen om konstens möjligheter att inleda samtal om drömmar eller mardrömmar om framtiden. Om den nu finns.

Mer läsning

Annons