Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nakna rumpor på Nationalmuseum

/
  • Nationalerotik. Martin van Meytens ”Knäböjande nunna”  och Gisela Schinks ”Vem vore jag om jag inte försökte” som visas intill Jacob Jordaens 1600-talsmålning ”Kung Kandaules av Lydien visar sin gemål för Gyges”.

Nationalmuseum ägnar våren åt lusten, erotiken och den kvinnliga bakdelen. Som motvikt till den traditionella manliga blicken i den äldre konsten har museet lyft in flera samtidskonstnärer.

Annons

Klassiska målningar gjorda av män för en manlig publik. Så ser de avklädda motiven i regel ut i Nationalmuseums samlingar, grundbulten i ”Lust och last”, en trolig publiksuccé med erotisk konst från de senaste 500 åren.

Just antalet nakna kvinnliga bakdelar är påfallande, däribland Martin van Meytens nunnerumpa, renodlad 1700-talspornografi som greve Gustaf Tessin hade på sin privata herrtoalett på Åkerö.

– Jag tror bakdelarna haft en extra lockelse för en manlig blick. En förklaring kan ha religiös grund, inom äktenskapet förordades sex öga mot öga. Sex bakifrån var kopplat till de djuriska drifterna, det fanns en extra lockelse i att måla det, säger utställningskommissarie Eva-Lena Bergström.

Tillsammans med kollegan Ulf Cederlöf inleder hon utställningen med att ställa en naken 1600-talskvinna bredvid en nästan naken 2000-talskvinna. Sida vid sida illustrerar de hur blickarna och perspektiven förändrats över tiden.

De största och flesta kukarna står 1700-talskonstnären Carl August Ehrensvärd för. Hans skämtpornografiska bilder till visan ”På livets mödosamma stråt” gjordes bara för byrålådan och ställs nu ut för första gången.

”Lust och last” öppnade i veckan på Nationalmuseum i Stockholm och visas till 14 augusti.

(TT Spektra)

Mer läsning

Annons