Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Närmare Bolivia i Galaxen

/
  • Ett svep. Konstnären Pamela Törn Skoglunds foton låter oss möta människorna i Sydamerikas fattigaste land.

Annons

Bolivia är Sydamerikas fattigaste land med en historia av kolonialism, kokain, nationalism, hårda politiska strider mellan vänster och höger och konflikter med supermakten USA.

En del av detta kan anas i Gävlekonstnären Pamela Törn Skoglunds foton på Galleri Galaxen i Sandviken. Bilderna är en stillsam blandning av dokument och bildkonst, ett mjukt svep över ett land hon besökt för första gången.

Vi möter många människor: de politiska aktivisterna i sina röda ponchos som kommer landsvägen fram med flaggor och banderoller i högsta hugg, poliserna som väntar i sitt hörn, barnen som blickar nyfiket, skyggt eller självmedvetet mot kameran och de gamla kvinnorna i typiska hattar och en man som äter hungrigt.

Genomgående för Pamela Törn Skoglunds porträtt är att hon söker människornas känslor. De vill något, känner något, funderar över något, men man kunde önska att hon både bildligt och bokstavligt kom människorna lite närmare. Avstånd handlar förstås inte alltid om meter eller decimeter, utan om tiden och tålamodet för att skapa en relation, dröja på avtryckaren för att mer av människornas liv och erfarenheter ska bli synliga.

Pamela Törn Skoglunds bildkänsla kommer till sin fulla rätt i fotografierna av stadsmiljöer. Hon iakttar former, färger och detaljer med säkert öga. I kåkstaden har någon brett ut tvätten på plåttaket och på ett annat foto kan man se ett myller av tak, halvfärdiga eller provisoriskt tillbyggda hus, plank och andra tecken på vad fattigdomen tar av det man har. Någon har textat EVO på en vägg, socialistledaren Morales förnamn.

Utanför borgmästarens mur står soldater skulptur, medan en undergiven nymfskulptur slagit sig ner innanför murarna. Jesusskulpturen brer ut sina armar under solen, medan det lilla barnet på bilden intill trycker in sig i ett hörn.

Utställningen är mer ett svep över ett främmande land än en undersökning av det kontroversiella. De tecken som avslöjar människors kamp för värdighet mot hårda villkor – alltså det som gäller för de flesta här på jorden – blir mer indirekta eller slumpmässiga. 

 

Mer läsning

Annons