Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pakistan landar vid Köpmangatan

/

Människor reser och flyttar i världen på sätt som var oförutsägbara för bara en generation sedan. För tre år sedan kom Sabah Ingvarsson från Pakistan till Sandviken. I Konsthallen i sin nya hemstad berättar hon nu om sina tre liv.

Annons

Att människor och deras berättelser färdas över klotet har vi snabbt vant oss vid som faktum. En del flyttar in i grannhuset. Så trevligt, vem är du?

Sabah Ingvarsson utbildade sig till konstnär i Pakistan. Så nu vill hon berätta med sina egna medel om sitt liv, eller snarare tre olika faser i sin tillvaro. I Konsthallens entré möter oss ett träd, delvis målat i vit färg. Längst in hänger ett rött träd uppochned.

Trädens titlar är ”No end” och ”No beginning”, det vill säga, det finns varken början eller slut, allt är i ett kretslopp.

I den första delen av konsthallen finns ett antal teckningar, som jag tänker mig reflektera hennes ursprung och konstnärliga arv. Naturen är motivet, men inte som helheter och landskap som den brukar skildras i den nordiska konttraditionen. I stället tecknar Sabah Ingvarsson naturens delar, detaljer och former.

Trädet står i centrum, dess krona, bark, stam och rötter. Det är precisa, meditativa teckningar och den som har titeln ”On your arrival” består till synes av ett par delar av åldrigt trä, men deras möte är varmt och äkta.

Mörker och små ljuslådor härskar i Konsthallens mellanrum. I dem berättar Sabah Ingvarsson om sin bakgrund och om människor i Pakistan, men också om sina tankar, överväganden och ställningstaganden. Det är mycket som känns privat och slutet i dessa lådor som är överdragna av plast och glest bomullstyg, men det är vackert och fantasifullt. Fjärilar återkommer, kanske som en metafor för ursprunget och månen i sina faser är tydbar.

Förutom det röda trädet finns i konsthallens inre rum målningar och fotografier. En man dyker bland fiskar i ”Wade where you dare”, och en man sitter i ett badkar och väntar medan droppar som faller på honom blir små stjärnor. Fotot heter ”While she is waiting”, för han måste vänta medan hon väntar (i fotografiet intill med titeln ”Possible maybe”). Så väntar kvinnor och män på att få veta om det är kärlek…

Sabah Ingvarsson har också fotograferat en mansrygg bakifrån i triptyken ”Insist, resist, sustain”. Så kan många kamper beskrivas, kanske också kärlekens svårare. I målningen ”Abyss” skådar vi ut i den bottenlösa rymden. Kanske är det jorden som far där närmast, kanske inte, det kan vara vilken jord som helst. I det perspektivet ter sig globaliseringen liten, som nästgårds.

Även om Sabah Ingvarsson har att övervinna en del teknik- och gestaltningsproblem ska det inte skymma glädjen över att en självständig konstnär från Pakistan landat vid Köpmangatan i Sandviken.

Mer läsning

Annons