Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pastellexplosion i källaren

/

Annons

Egentligen var det film han hade tänkt ägna sig åt det här året, Jakob Hultin Rosenberg. Han kommer från Gävle och har också gått två år på konstskolan här, och sedan två år till på konstutbildningen Idun Lovén i Stockholm. Han hade hållit på med att förfina sin målerimetod i några år och kände att han var sugen på att filma. Men sedan lade han en duk på golvet och lade ut några färgfält i akryl och tänkte att shit, det här blev ju bra.

Han hade målat på ett liknande sätt under hela ettan på Idun Lovén, och han hade väl tyckt om det, men samtidigt hade han upplevt att det ofta blev lite kladdigt. När han kom tillbaka efter ett sommarlov där han inte hade målat någonting alls så bara uppstod någonting nytt. För mig, som inte sett Jakobs tidigare produktion och inte har någonting konkret att jämföra med, ser det inte särskilt märkvärdigt ut. Några röda cirklar, något gult och något blått som går in i varandra. Vitt runt om. Men för Jakob var det någonting avgörande som hade hänt under sommarens paus från måleriet. Färgerna och formerna hade blivit mer renodlade och reducerade. Han gjorde snabbt några små dukar till. På den här utställningen, i kulturkioskens källare, ligger ”ursprungsbilderna” fortfarande på golvet, längst in.

Allt det som hänger på väggarna runt omkring är resultatet av ett läsårs arbete med samma metod. Målningarna är målade på dukar och pannåer och små träskivor som han fått av Arlas mejerier och en gigantisk träfanérskiva som han hittade i en tunnelbanestation under ombyggnad. Den sista fick han såga ner i mindre bitar för att kunna använda den, och den finns bakom många av de här verken.

Det är rätt fint att börja höstprogrammet i en mörk källare med en utställning som känns lite som att bli varsamt slagen i huvudet med en regnbåge. Jakob använder nästan bara oblandade färger, det är mycket blått och rött och gult. Väldigt bjärt. Ofta börjar han med att bara lägga ut en färgblobb på duken lite hur som helst och så låter han den torka. Efter det lägger han på tunna färgfält, ofta i geometriska former. Det är akryl med mycket vatten så det blir genomsläppligt. Ofta syns texturen av själva materialet tydligt genom flera färglager.

Jag tycker mig se många horisonter. Ibland ansikten. Regnbågsformen återkommer ofta. Och cirklar. Ofta ger målningarna intryck av att vara föreställande, bara det att de är det på ett väldigt vagt och undflyende vis. Det finns någonting i dem som är både självkart och gäckande, samtidigt. Själv tänker sig Jakob Hultin Rosenberg dem ungefär som hägringar i öknen. Kanske är det därför utställningen heter ”Bländverk”. Själv tänker jag att det måste finnas ovanligt mycket vatten i den öknen i så fall, med tanke på allt det blåa. n

konst

• Jakob Hultin Rosenberg

”Bländverk”

Idka Kulturkiosken

Utställningen pågår 19 juli till 6 augusti

Mer läsning

Annons