Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sollmans undersökande arkitektur

/
  • Varken ut eller in. Rickard Sollmans installation ”Position” består av fyra målningar – två yttre som gestaltar fönster utan utsikt. Man kan tänka sig att de var för sig vetter mot baksidan av verkets två andra målningar som finns motställda i ett rum mellan fönstren, målningar av tegelmurar sedda i perspektiv på ett sätt som ifrågasätter rummet. Man vet varken ut eller in.

Efter ett par utställningar med starkt expressiva verk skruvar Konstcentrum i Gävle med Stockholmskonstnären Rickard Sollmans måleri ned tonen mot nollpunkten.

Annons

Rickard Sollmans verk kan ses på en rad sätt: som berättelser om att måla, som arkitekturfragment, som meditation, som existentiella situationer eller som bildens frånvaro…

Målningarna tycks enkla: murar, skiffertak och fönster utan utsikter. Allt är målat med hög precision och med en realism som med subtila medel – skuggningar och linjer rubbar perspektiven – förstärker känslan av en verklighet som överträffar den synbara verkligheten, eftersom den aldrig är perfekt, alltid har skavanker. Det är som om man måste påminna sig om att detta är bilder, inte synbar verklighet.

Man tänker sig att Rickard Sollmans arbetssätt tar tid och ger rum för meditation. Även betraktaren kan meditera över dessa ytor, som känns både välbekanta och aldrig sedda.

Återkommande motiv är tegelmurar, i några fall med inskrivna cirklar som också tycks bestå av tegel. Där finns också målningar med takskifferliknande mönster. Konstnären arbetar ofta i diptyker, målningar som reflekterar varandra. Det kan ses som försök att gestalta eller sabotera meningsfulla rum, alltså ett slags undersökande arkitektur.

Installationen ”Position” består av fyra målningar – två yttre som gestaltar fönster utan utsikt.

Man kan tänka sig att de var för sig vetter mot baksidan av verkets två andra målningar som finns motställda i ett rum mellan fönstren, målningar av tegelmurar sedda i perspektiv på ett sätt som ifrågasätter rummet. Man vet varken ut eller in.

Reliefen ”The Stations of the Cross, Fourth Station” som är gjord av tegel i förminskad skala har religiös anknytning.

I skildringen av Jesu Golgatavandring beskrivs ett antal händelser (stationer). Rickard Sollman har sedan tidigare arbetat för att befria den religiösa bilden ur schablonerna.

Kvar är alltså muren, den till synes tomma ytan, nolläget.

I samtida expressiva verk har betraktaren ofta att tränga in i en kompromisslös bildvärld som ibland känns krävande i sitt starka subjektiva uttryck. Rickard Sollman erbjuder oss ett tabula rasa, det tomma bladet, och ger betraktaren möjlighet att fundera över tillvaron och hur man bör leva.

En mur är ingen dimma, utan ett konkret, snarast hårt anrop: vad vill du, vad gör du och varför? Vad är meningen med alltsammans? Ur sådana frågor kan naturligtvis förvirring och ångest växa. Är verkligheten en mur? Måste du välja? Du vet att ju viktigare val, desto större konsekvenser.

Att vara eller känna sig instängd och villrådig kan givetvis bero på yttre omständigheter, men även inre. Det finns fängelser där inne också.

Men en mur kan vika från sin kompromisslöshet och erbjuda dig skydd och vila, kanske även öppna inre låsningar när tankarna tar form i dialog med den tomma ytan, eller den som nyss var tom. Rickard Sollman har med andra ord hopp om betraktaren.

Mer läsning

Annons