Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Thoréns tivoli i kiosken

/

Ni vet kanske inte vem Ulrika Thorén är. Men ni har garanterat sett hennes godiskudde.
För sådär tio år sedan tryckte Stockholmskonstnären Ulrika Thorén upp några sammetskuddar med Fruxo-, Pimpim- och Zoo-tablettaskarna som motiv.

Annons

Den stora godisfabriken i Gävle blev förtjust. Ett större antal köptes in. Och resten är historia.

”Alla trycktes för hand. Vi höll på i flera år. Sålde på Designtorget också”, berättar Ulrika Thorén.

Men hon är alltså inte formgivare egentligen utan bara väldigt intresserad av screentryck.

En metod hon använder för att trycka på i stort sett allt. Tyg, glas, porslin, emalj, målarduk – och en kakelugn!

Kakelugnen står kvar hemma. Den har hon inte med sig till Gävle. Men i övrigt ser vi just nu en provkarta på lite av varje som Ulrika Thorén skapat de senaste åren, på Kulturkiosken (aningens opretentiösare lokal än Kulturhuset i Stockholm där hon varit med och ställt ut flera gånger).

Screentryck för förstås tankarna till Andy Warhol och popkonsten. Och en hel del av det där omedelbart dekorativa finns i Ulrika Thoréns bilder/objekt. Thorén använder ofta fotografier som förlagor och låter rasterpunkterna framträda tydligt. Hon etsar in populärkultur i glänsande emaljytor.

I ett fåtöljtyg (som dock inte visas i Gävleutställningen) upprepas – à la Warhols Marilyntryck – filmstjärnebilder av en leende Sickan Carlsson.

Nöjesfält framträder också som ett tema. Här är pariserhjul, barnkaruseller, slänggungor och berg-och-dalbanan. Men knappast till glädje. Det är som linjer och mönster vi ser dem, som en strängt teknisk uppdelning av verkligheten.

Pariserhjulet skymtar i ett större verk (pris 100 000 kronor!) inbränt på nio sammansatta glasskivor. Glasets genomskinlighet förvandlar den hisnande upplevelsen till diffusa molnformationer, rutmönstret hackar upp den till matematiska forskningsdelar.

Flera av verken har titlar på latin. Och det är ganska tydligt att konstnären över huvud taget vill markera en distans till glättig yta.

Samtidigt som hon fascinerad undersöker, utnyttjar och tydliggör den. Genom att krocka bekanta bilder med främmande material, genom att krocka spontanitet med kyligt betraktande.

Karusellmotivet återkommer i en puffig sidenklänning, berg-och-dalbanans räls skär kors och tvärs över en fotsid mollskinsrock (inklusive hatt)!

En jättehög med mjukisdjur som Ulrika Thorén fångade med sin kamera på en gata i Hanoi, stirrar mot oss, uppförstorade på en duk. Vädjande? Uppfordrande? Vem behöver egentligen vem?

Utställningen ger en glimt av ett konstnärskap som tar popkonsten på vift utan att snava över klichéerna.

Den visar lite av livets lustiga hus från både fram- och baksidan.

Så passa på. Till Kulturkiosken är biljetten som vanligt gratis.

Mer läsning

Annons