Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uppdaterad Mondrian i Gävle

/
  • Intellektuell LEK. Anders Reuterswärd laborerar med neoplasticismen (bilden något beskuren).

Annons

Hur står det till med din Mondrian, är kunskapen lagrad? Om inte kan en uppdatering vara på plats inför besöket på Galleri Rosa Huset, där Anders Reuterswärd leker med Piet Mondrian och neoplasticismen.

Förenklat kan neoplasticismen, förknippad med gruppen kring tidskriften De Stijl, sägas vara övertygelsen att konst inte ska reproducera verkliga objekt utan ta en annan väg för att nå varats kärna, och för Piet Mondrian och Theo van Doesburg ledde den filosofin fram till de vertikala och horisontella linjerna samt fält i primärfärger.

Frågan är vad De Stijl-gubbarna skulle säga om Anders Reuterswärds modifiering av neoplasticismen. Tänka sig, vinklar som inte är räta! Vi som inte är renläriga Mondrian-dyrkare kan roa oss åt Reuterswärds utställning med ”Mondrianiana” utan att förfasa oss.

Konstnären låter oss flyga in i Mondrians värld i form av insekter, se hans verk i flugperspektiv. Han låter de strama linjerna och vinklarna möta det tredimensionella rummet och skapar därmed omöjliga figurer. Ögon och hjärna bråkar när de försöker ta in hans bilder.

Utställningen består i huvudsak av variationer på detta tema, men innehåller också svartvita perspektivbetraktelser daterade från 1980-talet, vilka jag väljer att se som övningar inför Mondrian-leken. Vissa av de geometriska figurerna påminner också mer om diagram i något datorprogram än kittlande konst.

Stockholmskonstnären Anders Reuterswärds konst flörtar med hjärnan och inte hjärtat. Med tanke på att de flesta av de utställningar som visas på våra gallerier slåss om våra hjärtan, är det uppfriskande med en konstnär som har en intellektuell ingång till konsten snarare än en emotionell.n

konst

Anders Reuterswärd

Galleri Rosa Huset, Gävle

Utställningen pågår 3/9 25/9

Mer läsning

Annons