Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad är det som kryper?

/

Annons

Det är kväll på en ödslig kaj vid havet. Medan mörkret sänker sig förbereder hälsingekonstnären Nils Olof Hedenskog den mest märkliga fotosession.

Asfalten sopas ren. Några människor förses med knäskydd och pannlampor och börjar krypa på marken längs uppkritade linjer under en kamera upphissad högt i en traktorkran.

Fotografiet tas med 20 minuters exponeringstid. Det ser efteråt ut som cirklar av olikfärgade lysmaskar.

Nils Olof Hedenskog brukar måla cirklar. De är ett slags centrum i konstnärskapet. ”Circular song” hette hans stora utställning med målningar i Sundsvall 2008.

En cirkel kan vara en prick som är alltings början. Eller det kan vara cirkeln som bildas när vatten rinner ut – som alltings slut.

Men den här gången skapar Nils Olof Hedenskog sina rundlar med ljus istället för penselfärg.

Man kan se tillvägagångssättet i ett videoklipp på Youtube. Filmen är del i en dokumentation av hans nya konstprojekt ”Creeping in circles” som görs i samarbete med hälsingefotografen Joakim Brolin.

Projektet beskrivs som en expedition i gränslandet mellan fotografi, måleri och rit.

Kamerabilderna blir ju en sorts målningar medan iscensättningen liknar en performance. Det är inte bara creeping utan faktiskt lite creepy.

Youtubeklippet återger kravlande varelser vars pannlampor belyser röda gummistövlar och en gul jacka – på den färdiga bilden en röd respektive gul linje.

Det är förstås ett gammalt knep, vanligt på vykortfoton från storstäder där bilarnas lyktor förvandlas till stämningsskapande lysande strimmor i natten.

Men stillbildskameran är ju framförallt förknippad med att föreviga ett hastigt ögonblick som aldrig kommer tillbaka.

I ”Creeping in circles” blir det plötsligt tvärtom. Det är själva tiden som är det som fångas på bilden. Man ser faktiskt dess gång. Med en enda blick. På ett ögonblick.

Användandet av upprepning har ytterligare en funktion. Det är samma rörelse om och om igen. Som tidens rörelse – eller åtminstone visaren på en klockas cirkelrunda urtavla.

Andra liknande bilder har skapats genom att kameran placerats ovanför gestalter med lampor fastsatta i hjälmar, arrangerade på en snurrande scen.

Nils Olof Hedenskogs och Joakim Brolins ”Creeping in circles” ska nu visas för första gången, i en utställning på Fotografiska museet i Stockholm.

För Gävleborna borde Hedenskog vara bekant. Han är utbildad vid Gävle Konstskola på 1970-talet och representerad i landstingets konstsamling. Han fick Gävleborgs kulturstipendium 2004 och hade separatutställningen Epidem (med också andra geometriska figurer än cirklar) på Konstcentrum 2005.

Men i år alltså aktuell på fina Fotografiska, med vernissage i morgon, utställningen pågår till 3 mars.

”Brolins och Hedenskogs bilder verkar som en upprättelse av cirkelformen i dess autonomi”, som Pehr Sällström formulerar det i en annan del av konstprojektet – boken ”Creeping in circles” som samtidigt släpps. Han skriver:

”Cirkeln, befriad från tingen och rumsligheten i eget majestät”.

Mer läsning

Annons