Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var är alla?

/
  • Länskonst 2008. Sittande gris med titeln ”Vårt första möte var i en dröm”.  Den rosa                      skulpturen är gjord av Therese Parner som i år får Gävle konstskolas stipendium.
  • Rolfcarlwerners triptyk . Uppifrån och ner: ”Du ska inte tro att…”; ”Bränner”; ”Utgallrade”.
  • Älg­mule­medaljong.Av Jacob Danhard.

Något måste göras åt Länskonsten!
Med Länskonst 2008 på Länsmuseet i Gävle blir det tydligare än någonsin att de unga konstnärerna måste komma med.

Annons

Utan att praktisera åldersdiskriminering (en del av de finaste bidragen kommer från de äldsta), så är det obegripligt att bara fem av 42 konstnärer är under 40 år. Och varför deltar så få yrkesverksamma? Det är ju ett tillfälle att få visa vad man gör – inte minst i år då Länsmuseet av det man haft till förfogande skapat en fin utställning som för att fira Gävleborgs Läns Konstförenings 80 år.

Välförtjänta stipendiater är Gävlekonstnärerna Riitta Tjörneryd och Rolfcarlwerner, yngrestipendiat trots sina 37 år. Riitta Tjörneryd har valt att visa två verk med jaktanknytning som visades i Sandvikens konsthall 2006 – dels en relief av patronhylsor, dels skulpturen ”Bullet”, en fallos som kan sägas träffa den manliga jägarmentaliteten.

Rolfcarlwerner svarar för utställningens största verk: en triptyk med ett babyansikte, en stadsbild i solhetta och ett utarmat landskap. Babymålningen heter ”Du ska inte tro att…”. Vad får betraktaren fylla i – kanske handlar det om vuxensamhällets oförmåga att ta hand om världen.

Gävle konstskola delar numera ut stipendium, i år till Therese Parner, tidigare elev som numera går på Konstskolan i Stockholm. Hon deltar med en skulptur av en sittande gris med titeln ”Vårt första möte var i en dröm”. Kanske inget lyckligt möte…

Några riktigt svaga nummer har årets jury, intendent Anne Seppänen och konstnären Modhir Ahmed, båda från Falun, valt ut bland de verk som 104 konstnärer skickat in. De 42 som antogs visar totalt 107 verk, alltså en rätt stor Länskonst.

Två tredjedelar av konstnärerna är kvinnor, medan fördelningen mellan länets båda landskap är jämn (18 från vardera länshalvan), även om hälsingarna satsat mer än gästrikarna. Från övriga landet kommer sex konstnärer med länsanknytning.

Två länskonsttrogna är Gävlekonstnärerna Karin Amnå-Lindberg och Ulla Helenius-Reit och de som kommer med de starkaste gästrikebidragen. Karin Amnå-Lindbergs små linskulpturer gestaltar på en gång människans likheter och individuella skillnader. Det är klassiskt enkla och djupt kända kroppar som din och min, individer med outgrundligt ansvar för livet.

Ulla Helenius-Reit har med säker hand studerat mannen på gatan i målningen (och i fyra screentryck på emalj) ”Mr Walker”, som Jan Håfströms mystiske gestalt också heter, den anonyme stadsbon i sin rock, kanske en budbärare, kanske en bifigur, glömd när han försvunnit bakom gathörnet.

Det stora utropstecknet är Ljusnekonstnären Ann-Caroline Breigs tre gigantiska bilder om olika vägar kroppslig längtan och lust kan ta och de piggar upp halva utställningen, just där de svagaste bidragen råkar finnas.

Mehran Madavis ”Krigsveteran” visar en ny sida av Gävlekonstnären, medan Tomas Sandström, Gävle, är en ny bekantskap som med traditionellt oljemåleri trollat fram ett mörkt och spännande landskap i ”Fält”.

Yngst bland de 42 konstnärerna är Erik Rask (född 1981), som trots att han numera bor i Göteborg är Länskonsten trogen. Hans stumma arbetsmaskiner tycks tömma världen på sinnlighet, medan Lars Westerman från Sandviken med tre små akvareller upprättar en väg, ett paradis och en ensamhet.

Från Sandviken kommer även Daniel Palmberg och Helena Nyman, han med två fotografier med källarkänsla, och hon med ansikten, som kan vara en början på en intressant historia. Veroniqa Perzon, Hofors, berättar med ”Mona Lis kind” att det inte är lätt att vara ikon – och Barbro Eriksson, även hon från Hofors, beskriver en sällan skådad ömhet mellan två människor.

Man kan begrunda skaparkraften hos två som passerat de 80 åren – Karin Björklund och Bertil Bertell, båda från Hudiksvall. Karin Björklund fångar ett manligt väsen i älgförklädnad i ”Han kom från skogen” och med lika stark poetisk inlevelse skogens skimrande tjärn. Bertil Bertell redovisar vitalt nordnorska nejder, nu i färg och med ett finstämt gråväder över fiskeläget vid havet.

Stefan Daagarsson, Tobbe Dellcrants, Eva Hagsved, Christina Kluge, Dieter Kluge, Eva Kämsby, Leif Nordlöf, Göran Strandow och Elsie Tapper är andra hälsingar med fina bidrag.

Länskonstföreningen har med anledning av 80-firandet ordnat en separat del med bidrag från de senaste tio årens yngrestipendiater, men den har inte blivit vad man kunnat hoppas på.

Det jag främst fastnar för är keramikern Jacob Danhards ”Älgmulemedaljong”, Anna Lindkvist Adolfssons hårknutar på psalmboksblad och Irène Trotzigs måleri som tycks lika uttrycksfullt som någonsin.

Mer läsning

Annons