Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varm hyllning till invandrarkvinnan

/
  • Pionjärerna. Shasha Berglunds konstverk är uppfört i en gång som förbinder Sätrahemmets gamla och nya byggnader, som en bro mellan det gamla och det nya landet.
  • Brobyggare. Konstnären Shasha Berg­lund har skapat sin nya mosaik.”Pionjärer” utifrån invandrarkvinnors erfarenheter av det nya landet.

Här är kvinnorna som bygger det nya landet! Gävlekonstnären Shasha Berglund hyllar dem i sin mosaik ”Pionjärer”. Det är en rad invandrarkvinnor som avbildas.

Annons

Symboliska gestalter som skyndar bråttom, släpar matkassar, hjälper till och sköter om.

Konstverket, hela elva meter långt, täcker ena väggen i en glasad gång mellan den gamla och den nya delen av Sätrahemmet.

På detta äldreboende lever gamla människor, de som också byggde land en gång.

Många av deras vårdare är invandrarkvinnor.

Man kan säga att ”Pionjärer” förbinder det gamla med det nya. Både genom sitt motiv och genom sin placering i en svävande bro mellan husen.

”Vad är ditt spontana intryck?”, undrar konstnären nyfiket.

Men jag behöver fundera. De överväldigar mig, alla dessa kvinnofigurer. Som finns men annars syns så lite. Här är de visserligen också namnlösa och (de flesta) ansiktslösa, men de får sitt rättmätiga utrymme. Orubbliga i det hårda murbruket.

Att bilderna formats i mosaik är snillrikt. Alla olikformade människoskärvor blir del av samma helhet.

Mot målade bakgrunder i ljusa, klara färger.

Ja, visst blir man glad. Men ännu bättre: hoppfull.

Det är alltså ett permanent konstverk som kommit på plats i Sätrahemmet.

Och Shasha Berglund strålar. Två och en halv veckas riktigt svettigt arbete med att mura väggen är äntligen färdigt. Mellan varven har hon jobbat natt på ett annat äldreboende, Sofia Magdalena.

– Jag är kvinna, konstnär, student och invandrare. Då har man det inte bra ekonomiskt, konstaterar Shasha Berglund.

Men med ”Pionjärer” har hon fått göra sitt första helt egna verk i Gävle. Efter att tidigare bland annat ha arbetat fram en väggmålning tillsammans med barn, på just Sofia Magdalena.

Shasha Berglund studerar till fritidspedagog, är utbildad keramiker, men sysslar helst med fotografi som uttrycksmedel. Hon har bott i bland annat Nepal och Hongkong innan hon för sju år sen flyttade till Gävle (”jag kommer från Indien men inte från fattigdom och elände”).

Hennes bakgrund har haft betydelse för ”Pionjärer”. Som grund för konstverket ligger ett ”projekt” – filmade intervjuer med invandrarkvinnor. Gjort tillsammans med keramikerkollegan Kicki Larsson. Intervjuerna ska också resultera i en kommande utställning.

– Man måste kunna ställa rätt frågor. Jag kunde fråga saker som om kvinnorna levde med samma män och om relationen till mannen förändrats sedan de kom hit.

I ”Pionjärer” försöker konstnären fånga hur kvinnorna från Vitryssland, Eritrea, Sri Lanka, Uganda, Senegal, Indien och Azerbadjan egentligen känner sig. I Sverige, i Gävle. I dag.

Betraktaren finner väntan, längtan, trötthet, sorg men också glädje.

Äldre mosaiker kan ofta ses i kyrkor som överdådiga och påkostade arbeten med glänsande guldinläggningar.

I modern tid har mosaiken blivit ett slags dussinkonst som pryder tunnelbanestationer och offentliga byggnader, skriver Wikipedia. Undertonen är nedvärderande.

Men för förståelsen av nybyggarna på Sätrahemmet är ju just vardagligheten en viktig bit av poängen. 

 

Mer läsning

Annons