Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vem är det här nu då?

/

Sandvikenkonstnären Lars Westermans motiv har med åren sakta förändrats från symboliska berättelser om individer på sin livsresa till ett mer inåtvänt utforskande av människans inre världar.

Annons

Kanske är det ett skäl till att vi i utställningen på Galleri K i Gävle möter en ny gestalt. Av ansiktet att döma är denne okände en yngre man, som jag förknippar med en indian. Tydligast är han i ”Eldar brinner”, men jag tycker mig möta honom även i en målning som ”Hästskötaren”.

De eldar som brinner tycks uppstå på den unge mannens axlar. Jag ser honom som den sorts gestalt man kan möta i drömmen eller en av de svårfångade, längst ner i minnets skrymslen.

Jag tänker mig att bilden av ansiktet hänger ihop med en ung pojkes föreställningsvärld, kanske en dröm om den frie indianen som en del (missvisande) berättelser talar om; ändå är det en stark dröm som sträcker sig bortom specifika böcker och som snarare har sitt ursprung i barndomens lekar och drömmar och vars grund var tanken: Tänk om jag vore fri, om jag ägde mitt liv och kunde leva i skogen, klara mig själv, …

Självklart måste den vuxne mannen förhålla sig till sina tidiga drömmar och det tycks mig som om mannen i ”Rum med katt och kanariefågel” kommer in i ett vardagens rum, och tycks rätt nöjd med vad han ser. Han tycks hemmastadd i sitt liv med en katt och en fågel, visserligen i en bur. Även i ”Dansen” finns en stilla livsglädje i samförståndet mellan två människor.

Båten som ofta återkommit i hans målningar finns i utställningen i en mer slutgiltig form. Det är ”Farkost”, ett liten guldbelagd skulptur, kistliknande och bärande en människokropp. Intill finns skilda budskap som omger människan i hennes hopp och förtvivlan – en liten skulptur av Klättraren, som envist biter sig fast vid en lodrät yta, en strävan som tycks hopplös och omöjlig, medan en liten guldbeklädd gestalt sträcker ut armarna i triumf i ”Hoppet”.

Huset har hört till Lars Westermans vanligaste motiv. Nu har det hamnat i bakgrunden och i ”Husets hemlighet”, en akvarell med inslag av collage i form av en byrå, som kan förknippas med 1800-tal, tonar det bort i bakgrunden. Kanske är huset som motiv och symbol för människan på väg bort, hänvisat till det förflutna.

Den ska också sägas att den fina avspända tonen i Lars Westermans måleri stöds av hans betydande kvalitéer som kolorist.n

konst

Lars Westerman

Galleri K, Gävle

Utställningen pågår 3/9 18/9

Mer läsning

Annons