Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Venedigbiennalen i snabbversion

/

Venedigbiennalen är världens största och äldsta konstuställning. Årets biennal är den 54:e. Rekordmånga nationer, 89, har egna paviljonger eller utställningar.

Annons

De som inte får plats i utställningsparken Giardini är utlokaliserade på andra platser i Venedig. I år debuterar Andorra, Saudiarabien, Bangladesh och Haiti. Vid sidan av de nationella paviljongerna visas sedan 1999 en internationell temautställning, gjord av en utvald curator, i år schweiziska Bice Curiger. Temat för hennes utställning är ”Illuminationer”.

Viktigaste väskan: ”Free Ai Wei Wei” stod det på en röd väska som snart syntes på var och varannan besökares axel. Biennalordföranden Paolo Baratta har skrivit till Kinas ambassadör och förklarat att inget besked vore mer välkommet än att Wei Wei är på fri fot. Kina har sex biennalmånader på sig.

Minst kläder: Medlemmarna i det österrikiska manskollektivet Geltin gör en performence utomhus kring en glashytta. Två av dem klättrade nakna uppför påle, en tredje smälte glas iklädd endast ett förkläde.

Längst kö: En timme och fyrtio minuter väntade människor för att få se Mike Nelsons fullständiga omvandling av den brittiska paviljongen till en trång och dammig källarlabyrint med ett intagande fotolaboratorium. Vem bor här? Under labyrintvandringen växer en fantasieggande berättelse.

Antiklimax: De inlånade dyrgriparna av den venetianske 1500-talsmålaren Tintoretto. ”Den sista måltiden” gör sig inte i temautställningens kyliga rum, den längtar tillbaka till sin gamla kyrka.

Ljusast: James Turrell, som just nu visas i svenska Ytterjärna, är den konstnär som tydligast lever upp till temautställningens titel ”Illuminationer”. Ljuskonstnären Turrell har byggt ett rum där ljusprojektioner i skiftande färger upphäver både väggar och tyngdkraft. Endast fem personer åt gången kan gå in – utan skor. Alla får tossor i mjukt papper.

Årets bangare: Vatikanen gjorde inte biennaldebut i år heller, men kanske om två år.

Roligaste motionen: Utanför den amerikanska paviljongen har konstduon Jennifer Allora och Guillermo Calzadilla placerat en uppochnedvänd stridsvagn. Bandhjulen blir dagligen till ett gåband för en amerikansk elitspringare. En bild av hur USA ser på sina militära styrkor, eller av hur landet borde använda sina bandvagnar.

Mest naturnära: I Nordiska paviljongen visar svenska konstnären Andreas Eriksson sorkhögar i brons, jätteträdmålningar och avgjutningar av fåglar som dödskraschat mot hans ateljéfönster – illustrerar något av konstens villkor, menar han, de trodde på vad de såg...

Prisbelönt paviljong: Några månader före sin död i augusti 2010 blev den tyska filmaren, konstnären och regissören Christoph Schlingensief utvald till att representera Tyskland med sitt totalkonstverk ”Church of fear vs the alien within”. Nu får den tyska paviljongen årets Guldlejon för en ”multidisciplinär verksamhet med intensitet, hängivenhet och en stark personlig vision”.

Prisbelönt konstnär: Amerikanen Christan Marclay för ”The clock” från 2010, ett dygnslångt filmcollage med klipp ur olika filmer som handlar om just tid. Marclay väver samman filmernas klockslag så att de både talar med varandra och följer realtid.

Uppmärksammad svensk: Klara Lidén är en av 83 konstnärer från hela världen i Venedigbiennalens huvudutställning i år. Det hon ställer ut är en samling papperskorgar från olika städer. Lidén fick juryns särskilda omnämnande: ”En bekräftelse för styrkan i hennes arbete, dess espri och ursinne, såväl som dess förmåga att göra allmänhetens ingripande logiskt på museer”, löd motiveringen. (TT Spektra)

Mer läsning

Annons