Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konstnären utan avstängningsknapp

/
  • Överallt i Jesper Walderstens ateljé finns små nedklottrade noteringar.
  • Jesper Waldersten framför en ännu namnlös oljemålning som inte är färdig.
  • Konstnären Jesper Waldersten gör sin största utställning hittills på Vida museum och konsthall på Öland.
  • Jesper Waldersten säger att hans tid som AD på en reklambyrå är en viktig del av hans skola.
  • Jesper Waldersten är extremt produktiv och producerar stora mängder med material.

Jesper Waldersten lider av en omvänd skaparkris. Idéerna attackerar oavbrutet. Nu gör han sin största utställning hittills på Vida museum och konsthall på Öland.

Annons

Många konstnärssjälar drabbas mellan varven av skaparkriser. Förlamande tillstånd som kan pågå i åratal.

Jesper Waldersten funderar en stund när han får frågan om han någonsin drabbats av kreativ kramp. Fåglarna sjunger för full hals utanför hans ateljé, en sommarstuga ritad av arkitekten Ralph Erskine som ligger alldeles intill familjens hus i Mariefred.

– Någon deppvecka har man väl gått igenom. Men nä...

För den 47-årige konstnären är läget det omvända. Han har ingen avstängningsknapp.

– Jag skulle kunna sätta mig på ett kalhygge. Det skulle komma idéer i alla fall.

Den 2 juli öppnar "Vägen ut finns här inne" på Vida museum och konsthall i Halltorp på Öland. Det är hans största separatutställning hittills.

Under ett år har Jesper Waldersten skapat verk till utställningen. Runt 90 stycken har det blivit. Framför allt handlar det om måleri. Men besökarna får även se foto, poesi, teckningar och skulpturer. I samband med utställningen släpps även en bok.

– Många säger "Gud va du håller på". Men jag reducerar mig. Jag skulle kunna göra mycket mer.

Telefonen ringer. Han stirrar på displayen och mumlar "fan, aldrig i livet". Sedan trycker han bort samtalet.

– Jag är väldigt öppen. Tentaklerna är alltid utåt. Allt kan bli nåt. Det är väl någon form av kreativ adhd. Men det är också så jäkla kul. Jag ser tecken i tystnaden i samtalet, i flackandet med blicken. Det finns information där.

Idéerna kommer hela tiden i ett rasande flöde. Därför är han i ständigt beredskapsläge. I huset står drygt ett dussin analoga skrivmaskiner laddade med papper. I den bågnande bokhyllan bakom honom i ateljén finns metervis med anteckningsböcker. Här är också väggarna, ja till och med golvet, pepprat med små spretiga noteringar.

– Det har faktiskt hänt att jag ristat in idéer i bark med en sten när jag har varit ute och promenerat. Alla idéer måste samlas in med håv. Annars försvinner de. Någon kanske säger att man bara glömmer de dåliga idéerna, så är det inte.

Jesper Waldersten har ställts ut flitigt genom åren. Men han är också välrepresenterad i svenska hem. Inom den svenska inredningskulturen är han något av en ikon.

– Min bok "Waldersten 365" används jätteofta som ett slags bricka till saker. Det har jag sett på Instagram. Folk ställer grejer på den. Det kan ju skapa någon form av sorg, säger han och skrattar högt.

Samtidigt betonar han hur glad han är över att få vara en del av människors liv.

– Det började med att folk rev ut grejer från DN och satte upp på kylskåpet. Nu finns jag med i dödsannonserna.

Hur har ditt konstnärskap påverkats av dina framgångar?

– Det passar mig ganska bra. I och med att jag anser att mina verk behöver någon som tittar på dem så är det ju bra om jag når någon form av framgång. Annars får jag bara springa till min fru med teckningarna.

Men han är inte nöjd, det betonar han flera gånger.

– Det viktiga är att inte komma fram. Då börjar man nog krisa. (TT)

Mer läsning

Annons