Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kulturmannens 100-åriga selfies

/
  • Två nakna damer plaskar omkring i vattnet på ett av Anders Zorns foton. De ingår i utställningen Anders Zorn och kameran.
  • En tidig selfie av Zorn och en okänd vän ingår i utställningen Zorn och kameran.
  • Anders Zorn besökte en bordell i Egypten 1905 och tog foton som nu visas på Abecita Konstmuseum i Borås.

Målarfurste javisst, men visste du att kulturmannen Anders Zorn också tog selfies redan för hundra år sedan? Arbetarbladets Dan Sjögren for till Borås för att se hur hans fotoprintar blev.

Annons

Anders Zorn hade en bälgkamera med trådutlösare och från 1880-talet fram till sin död 1920 tog han mängder av foton med den. Ett drygt sjuttiotal av dem ingår i den utställning som fram till 29 februari visas på Abecitas Konstmuseum i Borås.

Zorn och kameran är disponerad i fem avdelningar: "Bilder av hembygden", "Resornas Zorn" (han var en riktig globetrotter), "Zorn bakom kameran" (som mest handlar om nakna kullor), "Etsaren Zorn" (där sex foton knutits samman med de etsningar de gav upphov till) och "Sena självporträtt". De sista fotona visar en hårt sliten mästare, "gravt överviktig, nersupen och med sönderrökta lungor", som bildtexten meddelar.

25 foton tar oss ut i världen, till en hästkapplöpning i England, Danzigs gator och Marcusplatsen i Venedig, Zorn reser i Turkiet, beser Zeustemplet i Aten, fotograferar fyra flickor i Estland, rör sig på Krakows gator och besöker en egyptisk bordell.

Det besöket bildar övergång till nakenbilderna. En dam utan kläder stiger ner i hans jakt, en annan torkar sitt hår vid Siljan, två flickor kliver runt i vassen, en fet dam tar ett bloss på en cigarett, en kvinna sträcker ut sig på en matta och stirrar in i kameran. Det gör många av modellerna.

Det är inga märkvärdiga foton, tycker jag, de får klara sig utan allt för mycket planering och regi från fotografens sida. I de etsningar som bygger på fotona ser man hur han rättar till det i fotona som verkar stelbent och tillfälligt.

När man betraktar hans fotografier kan man få för sig av att han tjuvtittar på damerna med hjälp av sin kamera. Och själv får jag nästan samma känsla när jag ser på hans foton.

Zorn och kameran heter också en liten välgjord film som visas på museet. Den ger en både osminkad och ömsint bild av Zorn. Han glufsade i sig frukostgröten med ett glas whiskey till hands, berättar Staffan Lamm som är speaker. Då är Zorn dödsmärkt men "behärskas ändå av sina lägsta drifter", skriver hustrun i ett uppgivet brev.

Lamm har haft tillgång till de bortglömda eller kanske undangömda fotografierna och gjort ett fint urval, egentligen rikare och bättre än det i själva utställningen. Han granskar alla de kvinnor som förkommer på fotona men tappar räkningen efter ett hundratal. De kan se härjade ut men det känns, noterar Lamm, som om Zorns umgänge med modellerna är både "lättsamt och otvunget".

Vi ser dem på klippor och grunda vatten, de promenerar utmed stränderna, sitter på klippor eller rör sig försiktigt över steniga bottnar. Det hela gör ett rätt valhänt intryck.

Det är många rumpor och nakna bröst. Men det är alltid kvinnornas sköten som är i centrum, de uppmärksammas egentligen mer än deras ansikten. Det hela kan föra tanken till pojkar som ritar hår och kvinnliga könsdelar överallt där de kommer åt.

Bordellfotona har en uttalad erotisk laddning. Kanske känner man sig inte lika mycket som en tittare där. De bilderna vill ju mer uttalat reta betraktarens sinnen.

Lamm menar att Zorn arbetar med oskärpa, upplösningar av bilden och dubbelexponeringar men för mig ser mycket ut som missar, inte en strävan efter "nya uttryckssätt".

De bästa fotona är annars en rad gatubilder från Polen. Där möter vi vanligt folk, fint fångade i deras vardag.

Mer läsning

Annons