Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läsning på charterresan – eller kanske inte

/
  • Hans Gunnarsson, skarp iakttagare och underhållare i charterresans universum.   Foto: Martin Stenmark

All inclusive. Allt ingår. Jag kan inte komma från känslan av att det är lite extra grisigt att sitta solstekt, gödd och svampig innanför grindarna i en anläggning där vinsterna på turisterna flyger ortsbefolkningen förbi. Och ägna sig åt att hinna hinka så många drinkar som möjligt, för att själv ”tjäna” mer.

Annons

I ett all inclusive-paradis i Guadeloupe sitter svenska författaren C.G. Hans uppdrag: att skriva en roman vars handling utspelar sig på plats; ”en myllrande, kalejdoskopisk kollektivroman”, ”ett charterturismens prosaiska kväde”…

Om detta handlar Hans Gunnarssons nya roman ”All inclusive”. Som alltså kan ses som ett slags metaroman – eller parodi på metaroman! – eftersom den utvecklar sig till just en skildring av tillvaron all inclusive. Detta i ljuset av författares generellt hopplösa situation, prisgivna åt marknaden. C.G. har fått fria händer. I princip. Ett första utkast till bokmanus kommer i retur med kommentaren att det är lite för dysterkvistigt.

C.G. svettas, inte enbart av värmen, och upptäcker till sin fasa också att en fruktad litteraturkritiker bor på hotellet. Hon slaktade hans förra bok. På flygplanet till Guadeloupe har en passagerare avlidit. En annan av turisterna drunknar, en tredje hittas död i sin bungalow. Charterbolaget mörkar händelserna. Men vad är allt detta? En iscensättning där författaren är gisslan? C.G. fattar ingenting och häller upp ytterligare en skvätt rom.

Berättelsen om hans äventyr håller ihop ett antal skisser av medresenärers sjaskiga äktenskap, relationer på upphällningen, odrägliga medelåldersmän. Det liknar enskilda noveller (Gunnarsson etablerad sig först som novellförfattare) där C.G. själv kan dyka upp i bakgrunden som den tystlåtna snubben i panamahatt eller som namn på ett bokomslag i hotellreceptionens bibliotekshylla.

Hans Gunnarsson är sannolikt inte köpt av Karibienspecialisten eller charterbranschens centralorganisation. Den här sortens sällskapsresa avstår man gärna efter läsningen. Lasse Åberg skojade godmodigt med svenska charterturister; Gunnarsson skämtar mindre försonligt. Han skriver med svarta solglasögon på. Om välfärdsfeta magar och dryga golfare under parasollerna. I gliporna skriker tragiska människoöden.

Hans Gunnarsson är mycket bra på att fånga ögonblicksbilder av instängda relationer och vardagsdesperation. Allt i den frejdigt dråpliga berättarstil som kommit att bli hans kännetecken. Om man ska anmärka – figuren C.G. går aningen överstyr.

Underhållande skrönor som ”Hundraåringen” och ”En man som heter Ove” har de senaste åren blivit explosionsartat populära bland svenska läsare. Mer av samma sorts underhållning antyder titeln på Hans Gunnarssons nya roman och även omslagsbildens bleka solbadare.

Det får ni gärna tro. Eftersom han är väl värd att läsa. Hos den raljerande Gunnarsson är allt inkluderat. Fria skratt, fri ångest. Fria blinkningar till litterära ikoner!

Frågan är: att ta eller inte ta. Med på charterresan.

Mer läsning

Annons