Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lekfull sanning i Bengt Ohlsson-pjäs

/
  • I Bengt Ohlssons salongskomedi
  • Bengt Ohlssons pjäs

Bengt Ohlsson är framför allt romanförfattare och krönikör, men på teatern har han hittat en lockande lekfullhet. Nu har den resulterat i salongskomedin "Det bästa hos människan".

Annons

– Det är kul att få växla lite, säger Bengt Ohlsson.

Han studerade teaterregi på 90-talet, men har ägnat större delen av sin tid åt det skrivna ordet.

– Men jag har teatern att tacka för mycket. Där väljer man vems perspektiv man ska berätta ur, fortsätter författaren, och drar en parallell sin roman "Gregorius" från 2004, där han skildrar händelserna i Hjalmar Söderbergs klassiker "Doktor Glas" ur en annorlunda synvinkel.

För två år sedan regisserade han den personligt hållna pjäsen "Jag Bengt Ohlsson" på Teater Brunnsgatan 4. Nu återvänder han till scenen med salongskomedin "Det bästa hos människan", som han både skrivit och regisserar på Göteborgs stadsteater.

Pjäsen handlar om hjärnforskaren Desdemona, som har uppfunnit ett sanningsserum som hon får chansen att prova när chefen med partner kommer över på parmiddag. Hur ser vänskapen egentligen ut, när spärrar öppnas?

Det är något som intresserar Bengt Ohlsson.

– Jag tycker att vi lever i en väldigt "plussig" kultur, där man alltid ska hålla på och uppmuntra varandra, peppa sina vänner, heja, heja. Men man funderar ju på hur välvälliga vi egentligen är. Vill vi att det ska gå hur bra som helst för dem? Eller lite lagom bra, eller halvbra, eller inte bra alls? säger han.

Han menar att han gärna fördjupar sig i kluvenhet, i människans motstridiga känslor, som vanligen kanske döljs bakom de lögner vi upprättat för att över huvud taget kunna fungera i förhållande till andra.

Samtidigt beskriver han pjäsens tema som lite tramsigt, vilket passar scenen.

– Det finns en lekfullhet som funkar på teatern men som absolut inte skulle funka på film, där man har ett annat seende och ställer ganska hårda och lite griniga krav på realism.

Men komedi är inte heller helt lätt, betonar han: "det är i hög grad ett precisionsarbete".

Pjäsen är exklusivt skapad för de fyra skådespelarna Sven-Åke Gustavsson, Marie Delleskog, Carina Boberg och Johan Karlberg. Bengt Ohlsson har hållit i trådarna, men skådespelarna har varit med sedan dag ett.

– När jag skriver böcker sitter jag ensam med total kontroll, men det här har varit mer som en kollektiv process. När jag jobbar med teater vill jag ha andra människors input. Det har varit spännande att se hur saker och ting växer fram, säger Bengt Ohlsson.

Mer läsning

Annons