Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lite Midsomer i en borgerlig romantradition

/
  • Aktuell. Den danska författaren Pia Juul kommer till bokmässan i Göteborg i höst på lanseringsturné för succéromanen ”Mordet på Halland” – hennes sjätte bok på svenska. Foto: Lars Gundersen

Annons

Jag tycker illa om Halland utan att egentligen ha träffat honom. Han blir mördad i första kapitlet.

Halland hittas skjuten på gatan utanför sitt hem i ett litet somrigt danskt samhälle med kyrkan mitt i byn.

Om det vore ”Morden i Midsomer” skulle den skyldiga vara hans kusins älskares farbrors åldriga tvillingsyster, och motivet oförrätter i det förgångna.

Men ”Mordet på Halland” av den danska författaren Pia Juul är ingen vanlig deckare.

Halland själv utgör gåtan.

Vem var han egentligen? Vart går den okända nyckeln på hans nyckelknippa? Varför dyker en sörjande gravid kvinna upp på begravningen?

”Mordet på Halland” berättas ur Hallands frus perspektiv. Bess råkar till yrket vara författare. Kanske kan man inte lita på att hon ger läsarna hela sanningen om vad som hänt.

Boken är skriven som ur ett chocktillstånd. Upp till ytan kommer bitar av ett förhållande som var en dålig idé redan från början.

Bess lämnade allt för Halland. Hon skilde sig och förlorade kontakten med sin dotter. Övriga släkt verkar befinna sig på långt avstånd både fysiskt och psykiskt.

Och nu visar det sig att inte ens Halland var nära. Bess bara trodde att hon kände honom.

Det krävs ett mord för att hon ska inse att tillvaron inte blev som hon tänkt sig.

”Mordet på Halland” skildrar en situation när vardagen rämnar. Den är en lätt absurd roman om vanmakt inför Mysteriet Människan och livets gång.

”Vi går omkring i halvmörker och sover!” som en av personerna säger.

Halland visar sig i slutänden vara rätt oväsentlig. Läsarens omsorg gäller i stället en medelålders kvinna som plötsligt tvingas reflektera över vägvalen hon gjort. Bess har medvetet distanserat sig från sina närmaste. Vilket också kan fungera som en illustration av författandets problem, att ställa sig som betraktare vid sidan av verkligheten.

Den danska hyllningskören säger att Pia Juul vänder upp och ned på deckarbegreppen.

Nå, så märkvärdigt är det väl inte, bara för att en författare som tillhör det fina sällskapet Danska Akademien blandar lite Midsomer i en borgerlig romantradition, och i en väluppfostrat prydlig, lite undflyende historia som känns väldigt 1900-tal.

Boken röstades fram som bokläsarnas favorit i hemlandet förra året.

Den är, enligt förlaget, en försäljningssuccé.

Som om det inte vore nog med gåtor.

Mer läsning

Annons