Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Luktar det pengar i foajén?

/

Kultursponsring verkar vara en sällsynt fågel mer av bristande intresse hos näringslivet än av ovilja från kulturen.

Annons

Åtminstone att döma av Norrbottensteatern, som ivrigt välkomnar all sponsring. DN berättar i en artikel om en specifik ”föreställningssponsring” av ”Grabben i graven bredvid”. LRF har gått in med 100 000 kronor, och får som kompensation informera i foajén om lokalproducerad mat. Kanske är det lika bra att vänja sig. Kaffedoften som har spridit sig under Folkteaterns lunchseminarier har kanske egentligen varit en Gevalia-sponsring? Måhända är Mackmyra whisky intresserade av att sponsra en amatörteateruppsättning av Lars Noréns alkoholistdrama ”Natten är dagens mor”. Och Korsnäs kanske kan betala för att inte Malin Lagerlöfs nya pjäs om Jan Stenbeck (aktuell under våren på Uppsala stadsteater) ska komma inom luktavstånd från fabriken.

Mer läsning

Annons