Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Magisk igen! Camilla Lagerqvists nya bok är en blivande klassiker

/
  • Camilla Lagerqvist, barn- och ungdomsboksförfattare i Sandviken.

Annons

I en sal på lasarettet / där de vita sängar står / låg en liten bröstsjuk flicka / blek och tärd med lockigt hår…

Det är rader ur en gammal visa som åtminstone en äldre generation svenskar känner väl igen. Men jag noterar att till och med Di Leva har spelat in sången om ett stackars barn som dör i tbc.

Och nu har Sandvikenförfattaren Camilla Lagerqvist gjort en cover. En ungdomsroman som är exakt lika outsägligt sorglig.

Flickan i hennes berättelse ligger på sanatorium. Hon är blek och tärd, men med underbart lockigt hår. Alla i salen har fläckar på lungorna. Den obotliga sjukdomen som får barnen att hosta blod.

En morgon kan sängen bredvid vara tom. 13-åriga Julia inväntar döden, tror hon. Men istället uppenbarar sig kärleken. På gården står plötsligt den nya patienten Luca, en jämngammal pojke från en kringresande cirkusfamilj.

”Den vita döden” skildrar deras försiktiga förhållande och samtidigt hur Julia kommer ut ur sin ensamhetskokong. Hon har inte vågat vara vän med någon och ingen besöker henne. Hennes snörpiga mamma är livrädd för smittan. Lucas levnadsglada familj av akrobater erbjuder den värme som saknats. De lockar fram ljuset i Julia.

Sanatoriet är vackert som ett gammalt slott men i dödens skugga. Här, liksom i sagorna kan fruktansvärt hemskt och fruktansvärt romantiskt, existera sida vid sida. Miljön som Camilla Lagerqvist diktar fram är förtrollande, utan att behöva tillföras övernaturliga ingredienser. Författaren fångar fjäderlätt in en bräcklig människas inre utveckling.

”Den vita döden” är en bok som kommer att älskas. Jag kan på stående fot utnämna den till en blivande klassiker för unga läsare som väntar på att bli 13 som Julia.

Men också något om cirkus måste sägas. Camilla Lagerqvist är uppväxt i Gävle och numera ensam förvaltare av stadens cirkustraditioner.

Bland hennes tidigare barn/ungdomsböcker (jobbigt med klassificeringen, suck) finns ”Cirkusprinsessan” inspirerad av La Bella Ingeborg, verklighetens storhet från Gävle. I sanatorieboken uppträder en cirkusdirektör som känns igen från just ”Cirkusprinsessan” (2010). Och sanatoriebokens svärdslukare är en gammal bekantskap från ”Rädda honom!” (2012). Allt hänger ihop, såsom hos Maria Gripe, så ock i Camilla Lagerqvists fiktiva värld.

Lagerqvists författarskap har vi uppmärksammat tidigare i en större artikel här på kultursidan. Verkligt omtalad har hon dock blivit först det senaste året efter en serie kapitelböcker på B.Wahlströms förlag.

Boksviten inleds med ”Uppdraget” och berättar om några svenska barns på riktigt farliga äventyr, nära norska gränsen under andra världskriget.

För ”Uppdraget” tilldelades författaren Nils Holgersson-plaketten, ett pris som Svensk Biblioteksförening delar ut. Det historiska perspektivet gillades. Boken kom även att användas för ett stort läsprojekt på Litteraturhuset Trampolin i Sandviken. 2015 fick Camilla Lagerqvist dessutom Region Gävleborgs kulturpris.

Men det är i ”Den vita döden” och dess cirkusromankusiner som den magiska berättaren Camilla Lagerqvists kommer allra bäst till sin rätt.

*

LÄS MER: Den okända Camilla Lagerqvist.

Mer läsning

Annons