Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Minnen av framtiden

/
  • Michel Droetto visar minnen av framtiden, i konsthallen i Sandvikens Kulturcentrum.
  • Michel Droetto visar minnen av framtiden, i konsthallen i Sandvikens Kulturcentrum.
  • Michel Droetto visar minnen av framtiden, i konsthallen i Sandvikens Kulturcentrum.
  • Michel Droetto visar minnen av framtiden, i konsthallen i Sandvikens Kulturcentrum.
  • Vattendrag som rinner mellan flera bildskärmar i videoloop, av Michel Droetto.

Annons

I som här inträden, låten hoppet fara. Det är texten över porten till helvetet, enligt en medeltida författare.

Den som går in i konsthallen i Sandvikens Kulturcentrum i dag, hamnar i de övergivna resterna av vår civilisation. Helvetet, om vi inte passar oss.

Det är konstnären Michel Droetto som varnar. Framtiden har varit här – och dragit, i hans videoverk ”The Reminiscence of the Future”.

Över en hel långvägg projiceras ett rörligt filmpanorama där djungelvegetation äter sig in i ruinerna av ett fabrikskomplex: rostande rör, metallcisterner, sönderfallande gallerplattformar. Människan straffade ut sig. Naturen tog över.

Ur högtalaren porlar bäckvatten. Kvittrande fåglar överröstar ett svagt maskindunk. Livet håller på att återvända.

Men måste det gå så långt? En tickande klocka hörs också. Michel Droetto är vänligt, iskallt kritisk till en samhällsutveckling som hänsynslöst förgriper sig på miljön. Tiden kan snart vara ute.

I konsthallens mörklagda rum sugs betraktaren in i ett intensivt, animerat landskap. Det har drag av dataspelsvärld och av den främmande planeten Pandora från science fictionfilmen ”Avatar”. Med distinkta färger, tredimensionell effekt.

På golvet rinner verkligen en liten bäck. Genom åtta efter varandra utplacerade bildskärmar. Klart vatten strömmar över stenar. Löv virvlar förbi. Och den som tittar sig genom hela den tio minuter långa loopade filmen kan hinna se ett par hoppingivande fiskar.

”This is not a game – no way out” visas också. Ett mindre spektakulärt videoverk, men med motsvarande hotbild; vi går runt, runt i ett tröstlöst mangroveträsk.

Fransmannen Michel Droetto är verksam i Sverige sedan 1970-talet. Han har en imponerande meritlista med offentliga utsmyckningar och experimentella installationer, många i hemstaden Göteborg. Den stora vepan med ”The Reminiscense of the Future”-motiv som nu hänger i Sandvikens konsthall har exempelvis tidigare visats på ”Way out West-festivalen.

Konstinstitutioner som vill vara i framkant i dag visar ofta videoinstallationer och uppmärksamhetskrävande filmkonstverk. Droette påpekar själv att för en ”fullödig upplevelse fordras tid och tålamod”.

Men han har lite fel. Man omfamnas omedelbart av hans suggestiva djungel. Att få stanna upp där och tänka efter, känns som ett mycket behagligt tillstånd, trots det hotfulla sammanhanget.

”The Reminiscense of the Future” är alltså tvärtom en mycket publikvänlig utställning. Sandvikens konsthall har en förmåga att lyckas.

Mer läsning

Annons