Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mittmedia dumpar konsten – dumt

/
  • Mittmedia-ägd konst – målning av Pär Kock, som hänger i Gävletidningarnas gemensamma tryckeri i Gävle.

Annons

Jag går en lov i Arbetarbladets redaktionslokaler. Hittar ett fint verk av Mårten Andersson, känd för sitt allmogeinspirerade måleri, och grafik av Peter Tillberg. Får vi behålla det på väggen?

Eller måste tavlorna säljas för att få in kapital?

Mittmedia vill sälja sin konstsamling, rapporterar Sundsvalls Tidning. Det är därför jag blir orolig.

Både konstsamlingens existens och den plötsligt utförsäljningen av den är en överraskning för Arbetarbladets kulturredaktion.

Det visar sig handla om en konstsamling som ursprungligen ägdes av Sundsvalls Tidning – liksom Gävletidningarna i dag en del av Mittmedia-koncernen.

Samlingen är sedan 2011 deponerad hos Sundsvalls Museum. Men nu säger sig Mittmedia behöva realisera tillgångarna.

Att låta ett museum ta hand om konstskatten var en fin gest, så att den kom alla medborgare till del.

Men för några veckor sedan anlände värderare från Uppsala Auktionsverk till museet med beskedet att depositionsavtalet skulle sägas upp och konsten säljas till högstbjudande, skriver Sundsvall Tidning.

Sundsvalls Museum verkar närmast chockat över idén att sälja ut ett kulturarv.

De deponerade verken är sådana som museet valt ut med hänsyn till lokalt kulturhistoriskt värde (konstsamlingen var ursprungligen ännu större). Även om några dyrgripar finns så är inga fantasisummor att räkna med; det räddar knappast några Mittmedia-anställda kvar, menar museichefen Daniel Unnis.

Till det mest värdefulla räknas åtta verk av Sundsvallsfödda storheten Sigrid Hjertén och en fjällmålning av Leander Engström, med stark Sundsvallsanknytning. Men huvudparten av samlingen har mycket lite ekonomiskt värde utanför orten, enligt museet.

Mittmedias finanschef Ulf Eriksson säger till Sundsvalls Tidning att museet är välkommet att delta i budgivningen. Men små museer har små möjligheter att shoppa på konstmarknaden.

Museichefen Daniel Unnis beklagar utvecklingen:

”Mittmedia är en stor koncern men lever ändå på de lokala varumärkena och deras renommé. Det rimmar illa med att man säljer ut deras kulturarv.”

Det är sant att lokaltidningar tidigare kunde vara både aktör i och en värnare av det lokala kulturlivet, som en del i lokalsamhället själ. Rika Sundsvalls Tidning vårdade en identitet som lokal kulturpatron en gång. Och även Gefle Dagblad, under en mycket konstintresserad direktör.

Så hjälp, vad ska nu hända med de två väldiga oljemålningarna av Gävlekonstnären Pär Kock som hänger i Gävletidningarnas gemensamma konferensrum respektive tryckeri?

Ska också dessa auktioneras ut för att få in en slant? Ska tavlorna på andra tidningars väggar inventeras?

Förr räknades det som personalvård att ha god konst på väggarna (även om den dyrbaraste brukade hamna på chefsrummen). För vissa typer av företag kan det även vara av vikt att visa sitt lokala engagemang och vårda sin lokala respekt. Om inte annat i mer långsiktigt ekonomiskt perspektiv.

Mer läsning

Annons