Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Modernaste Moderna

/
  • Färgglatt utropstecken. Rooseum är snart ett minne blott. Nu klär arkitektbyrån Tham & Videgård Hansson in den gamla tegelfasaden med orangefärgad perforerad plåt – en detalj som går igen inuti byggnaden.
  • Förväntansfull chef. Magnus Jensner, i farten sen februari.
  • Premiär. ”Det är lite jobbigt med all den här uppmärksamheten, men samtidigt positivt, man vill ju synas också”, säger konstnären Astrid Svangren.
  • Hängning pågår. I den stora turbinhallen förbereder belgaren Luc Tuymans sin utställning.

Annons

Knallorange plåt, en jättelik vit kub och en världsberömd get. Signalerna är tydliga när Sveriges nyaste museum invigs på annandagen. Moderna museet Malmö ska fungera som ett utropstecken i konstvärlden.

Orangefärgad perforerad plåt täcker tegelfasaden på John Smedbergs elektricitetsverk i Malmö. Gläntar man på dörren till den elva meter höga turbinhallen blir man nästan bländad av de nya vita väggarna.

Inte mycket är sig likt, även om stadens turistkartor fortfarande kallar byggnaden på Gasverksgatan för ”Rooseum”. Sedan Moderna museet, Region Skåne och Malmö stad 22 september förra året kom överens om ett ekonomiskt samarbete har en febril aktivitet pågått för att få Moderna museet Malmö invigningsklart i den gamla konsthallens lokaler.

– Det är mycket kvar att göra, men vi kommer att hinna i tid, försäkrar Magnus Jensner, mitt i bygglarmet.

Sedan i februari har han varit chef för Moderna museet Malmö. Chef för ett nytt museum, en ny konsthall, ett nytt koncept.

Men hittills har han inte haft något att visa nyfikna besökare. Det är först nu som själva hjärtat i verksamheten – konsten – har anlänt.

I en av utställningslokalerna på andra våningen står Robert Rauschenbergs ”Monogram” placerad i en stor glasmonter. Den raggiga geten med bildäcket kring magen är kronan i den stora 60-talsutställningen ”Spektakulära tider” och en symbol för hela museiinvigningen.

– Geten symboliserar Moderna museet, att den finns på plats här är en markering om att nu finns Moderna museet i Malmö också. Jag tycker det är jätteviktigt att den är med, säger Magnus Jensner.

Han och hans medarbetare är privilegierade, konstaterar han. När museer i USA och Mellaneuropa vacklar under finanskrisen får de vara med om att starta en helt ny verksamhet.

Om man räknar med hyran, som betalas av Malmö stad, har museet en årsbudget på cirka 20 miljoner kronor och en unik möjlighet att botanisera i modermuseets samling på 260 000 konstverk.

Men vad är Moderna museet Malmö egentligen? I artikel efter artikel har Magnus Jensner fått definiera vad det inte är. Det är inte en verksamhet som ska konkurrera med Malmö konsthall, det är inte en renodlad filial till moderorganisationen i Stockholm.

– Varenda gång vi pratat med journalister har frågan kommit upp. Kommer vi att vara självständiga, kommer vi att vara toppstyrda från Stockholm? Det är journalisterna som satt den ordningen, men det är klart att det är en viktig fråga. Det är inte meningen att vår verksamhet ska styras från Stockholm.

Ett samarbete på jämbördiga villkor, så föredrar Magnus Jensner att beskriva förhållandet. I Stockholm finns samlingen (”en av de 7–8 finaste 1900-talssamlingarna i världen”), specialisterna och en stab på omkring 120 anställda – något som den lilla organisationen i Malmö med 13 anställda kan utnyttja i sitt arbete.

Men Moderna museet Malmö ska också visa samtida konst med spjutspetskvaliteter. Det är därför den belgiske världsstjärnan Luc Tuymans något misslynt vandrar omkring i den stora turbinhallen. Här ska hans utställning ”Against the day” hänga, men Tuymans perfektionism har tillfälligtvis krockat med något, oklart vad, i utställningslokalen.

Det är också därför som svenska Astrid Svangren sitter och syr i supertåligt japanskt sidenpapper på övervåningen. Hon är den svenska konstnär som valts ut för att visa sin konst under invigningsperioden.

– Det känns jättebra, man kan ta i på ett annat sätt i ett sådant här rum, säger hon. Det är lite jobbigt med all den här uppmärksamheten, men samtidigt är det positivt, man vill ju synas också.

Det är ännu en av poängerna med Moderna museet Malmö, konstaterar Magnus Jensner. Det är inte bara till för samlingen och de stora stjärnorna utan också för konstnärer som kanske inte är så välkända för den stora allmänheten.

– Här kan de få de den uppmärksamhet de förtjänar.

Mer läsning

Annons