Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mord och frigörelse i "Machinal"

/
  • I pjäsen
  • Caroline Söderström spelar Ruth Snyder när Göteborgs stadsteater sätter upp pjäsen
  • Rasmus Lindgren, Victor Ståhl Segerhagen, Pia Ternström, Emelie Strandberg och Caroline Söderström i

Ett mord, en rättegång, en avrättning. En pjäs kan ta avstamp i det mesta men "Machinal", som snart har premiär på Göteborgs stadsteater, har mörkare rötter än det flesta. Det som skiljer det här mordet från andra är att det utfördes av en "flappergirl".

Annons

Ruth Snyder mördade tillsammans med sin älskare, korsettsäljaren Judd Gray, maken Albert Snyder en natt i mars 1927. Det råder det ingen som helst tvekan om. Äktenskapet var kärlekslöst och Ruth ville till varje pris komma ur det och det var inte första gången hon hade försökt mörda maken. Under den efterföljande rättegången beskrev journalister det hela som ett" billigt brott begått av billiga människor. Paret avrättades i elektriska stolen 1928 och det hela kunde ha stannat vid en notis i historieböckerna om inte journalisten Sophie Treadwell skrivit pjäsen "Machinal" samma år.

När den amerikanska allmänheten gick på samma linje som medierna och fördömde paret Snyder/Gray för sexuell lössläppthet och allmän omoral beskrev Treadwell Ruth Snyder som en symbol för den nya tiden. På 1920-talet hade många frigjorda kvinnor släppt de viktorianska moralreglerna och börjat ta för sig på arbetsmarknaden, i nöjeslivet och inte minst sexuellt. Minst av allt ville de fastna i kärlekslösa äktenskap. De kallades för flappergirls och många av dem var på plats under rättegången.

– Det fanns en fascination för våldsamma kvinnor och kopplingen till sexualitet. Det var också ett sätt att slå tillbaka frigörelsen bland de unga, yrkesarbetande kvinnorna som åkte till storstäderna och tog ansvar för sina egna liv, säger Sisela Lindblom som regisserar pjäsen.

Att fascinationen för extremt våldsamma kvinnor lever kvar bevisades för tio år sedan då filmen "Monster" med Charlize Theron i rollen som USA:s första kvinnliga massmördare Aileen Wuornos överöstes med filmpriser, däribland en Oscar.

Med vad är "Machinal" för pjäs?

– Det är ett drama, men den är väldigt humoristisk, vass och drivet skriven. Den leker med realistiska och nästan filmiska dialoger och bitvis är den väldigt skruvad. Den är helt enkelt skitrolig att jobba med för regissör, scenograf och skådespelare, säger Sisela Lindblom.

"Machinal" har premiär på Göteborgs stadsteater 23 oktober.

Mer läsning

Annons