Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mörka teaterupplevelser under våren

/

En hyllad och verklighetsbaserad pjäs om en familj som går sönder inleder teatervåren i Gävle. Bland andra höjdpunkter på Gävle teater märks bröderna Luuk, "The Outsider", ett Dramaten-besök med monologen "Sufflören" och en ny Gävlekändis på besök.

Annons

Tove Olsson lägger fram en familjetragedi på Gävle teaters scen. I slutet av januari spelar hon i ”Tusen bitar – en cold case-tragedi” om hur hennes morbror Tomas blir knivstucken och dör. Misstänkt är hans egen far, Herbert.

– På ett plan handlar det om min tioåriga kamp för att komma fram till vad som krävs för att jag ska kunna gå vidare. På ett djupare plan handlar det om kärlek, försoning och förlåtelse.

Tove Olsson vill med ”Tusen bitar” ge en mer komplex bild av relationen mellan offer och förövare än den som media förmedlar.

Hur går en familj vidare när en far misstänks för att ha dödat sin son men inte minns någonting av det efteråt? Han döms aldrig för att ha knivstuckit Tomas, andra tänkbara förklaringar finns, men ingenting blir sig längre likt i familjen.

– Vi bröt inte med Herbert. Men det var svårt att ha en relation. Det fanns så mycket skam och besvikelse.

Tove Olsson var ung när morbrodern dog, och hon har aldrig kunnat släppa det som hände. Att skriva en pjäs gav henne möjlighet att på allvar gräva sig ned i vad som hänt och i det närmaste tvinga henne att söka vidare i fakta och känslor. Hon var tidigt klar över att hon ville låta denna berättelse möta en publik.

– Om det här bara var för mig skulle det vara terapi och inte konst. Då skulle det ha varit bättre att lägga pengarna på besök hos en psykolog. Men min drivkraft har hela tiden varit att nå andra med den här historien.

En självklar fråga var hur familjen skulle reagera. Tomas pappa är död, och mormodern fick aldrig veta någonting om pjäsen.

– Vi har så olika upplevelser av allt det här. Det har varit läskigt att sticka ut hakan och berätta om min version av det. Jag har varit rädd att andra i familjen ska tycka att det är jobbigt.

”Tusen bitar” har fått fin kritik och en engagerad publik. Historien påminner om fallet i den populära podcasten ”Serial”, som har liknande frågor om sanning, offer, förövare och om hur livet går vidare efter att en släkting och vän har gått bort. Tove Olsson tror att det finns ett behov hos publiken av att se nyanser och ta del av berättelser som inte är så svartvita som de kan vara när kriminalfall paketeras i media. Många sitter kvar och pratar efter föreställningen, berättar hon. Även om få har en liknande familjetragedi i bagaget, har många såriga familjerelationer som de kan känna igen sig i.

Beröringspunkter finns med vårens stora höjdpunkt på Gävle teater: Teater Galeasens ”Vår klass”, om hur halva befolkningen i den polska byn Jedwabne mördas av den andra halvan av befolkningen under Andra världskriget. Vänner och grannar blir förövare. ”Vår klass” har uppmärksammats stort och Gävle teater är en av få arrangörer som kan erbjuda sin publik denna föreställning.

– Den här måste vi visa, kände jag. Kosta vad det kosta vill! säger Gävle teaters intendent Jonas Elverstig.

En annan höjdpunkt i programmet är ett gästspel från Dramaten: ”Sufflören”, Andreas T Olssons monolog som är en hyllning till teatervärldens doldis.

Årets nyhet är ett färskt samarbete mellan Gävle teater och Stadsbiblioteket, som samarbetar kring författarsamtal i gränslandet mellan skönlitteratur och dramatik. Paret Helena von Zweigbergk och Bengt Ohlsson pratar just om skillnaden mellan att skriva romaner och för teatern, med Bengt Söderhäll som samtalsledare. Senare i vår kommer bröderna Jonas Hassen Khemiri och Hamadi Khemiri till Gävle teater och pratar kring samma ämne med Gunilla Kindstrand som samtalsledare.

Och så får en Gävlekändis spela på hemmaplan: Sanna Gibbs sjunger i Romeo och Julia!

Mer läsning

Annons