Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Museerna väntar in den nya tekniken

/
  • I utställningen
  • Konstnärsduon Performing Pictures, Geska Helena Brecevic och Robert Brecevic, gjorde verket
  • Pontus Hammarén.

Män som faller när du rör din telefon. En audioguide till skulpturvandringen.

Annons

Svenska museer håller sig avvaktande till appar och ny teknik - men det finns undantag.

En interaktiv tolkning av polska Miroslaw Balkas verk på Tate Modern och en genomgång av Mirós konstnärskap - det är två av Tate Gallerys satsningar för smartphone och Ipad. Museum of Modern Art i New York säljer konstböcker för Ipad, om exempelvis möbeldesign. I samband med utställningen "The book of the dead" försökte British Museum locka besökare med ett frågespel för smartphone.

Här i Sverige är det inte lätt att hitta museer som använder sig av surfplattorna och de smarta mobilernas användningsområden. Nationalmuseum i Stockholm följer noga utvecklingen, men avvaktar. Det samma gäller för Moderna museet, som hellre lyfter fram museets satsning på sociala medier.

- Vi vill vara i framkant, och då är digitala medier, inte minst sociala medier, viktiga. Det är också en fråga om resurser. Just nu är appen inte det mest kostnadseffektiva sättet att förstärka kommunikationen via smartphones, säger Gunilla Steinwall, museets kommunikationschef.

Ett svenskt undantag är konsthallen Magasin 3 i Stockholm, som har släppt två appar för Iphone och Ipad: Performing Pictures "Men that fall", en rörlig bildserie med män som faller när betraktaren rör sin telefon, samt konstnären Erik Aaltos "Call and response". Båda är en vidareutveckling av interaktiva konstverk som har ställts ut - alltså ingen renodlad informations- eller marknadsföringskanal.

- Det viktiga var att utgå från konsten, att verken skulle förbli konstverk som appar. Det är ingen renodlad reklam för vad som händer på Magasin 3, även om de förstås passar in i vår strategi, att samtala om den utställning som då var aktuell, säger Richard Julin, chefsintendent och ansvarig för app-satsningen.

Han tycker att man lyckades hitta rätt nivå för vad man kan göra i konstväg just nu, men betonar att appen bara är ett medium. Konstnären själv bestämmer formen.

Ännu ett undantag, om än i mindre format, är Borås konstmuseum som i maj presenterade en guide till skulpturstaden Borås för smartphone samt en danspromenad i mp3-form. Museet har inga ytterligare satsningar planerade, men skulle gärna se guidningar via telefon.

- Så fort vi ser en möjlighet försöker vi tillägna oss den nya tekniken. Det är ett sätt för museerna att inte upplevas som mossiga. Dessutom är många konstnärer i dag tekniskt drivna, då måste vi museer vara med, säger Pontus Hammarén, museichef.

Mer läsning

Annons