Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En glädjefylld höststart – det här borde fler få höra

Ja, nog var det ett ordentligt fyrverkeri som inledde säsongen för Symfoniorkestern i fredags kväll. Både en solist med lysande teknik och talang, och en orkester och dirigent som nästan exploderade av glädje över att äntligen få komma igång igen.

Annons

Veronika Eberle, denna tyska begåvning, vilken tjej! Och trots sina 19 år är hon redan en komplett artist. I Stravinskijs Violinkonsert visade hon med tyngd att hon klarar vilka svåra och virtuosa verk som helst. Tekniken var säker, ljudet i violinen magnifikt och hela hon strålade med sådan säkerhet att det fanns inte en chans att det kunde gå fel. Om hon vid denna unga ålder visar sig så mogen, var ska det då sluta?

Stravinskijs violinkonsert ingick i en serie kompositioner som blev grunden för det som kom att kallas ”ny-klassicismen”, eftersom han utgick från traditionella kompositionsmodeller och processer. Men med Stravinskij hade det nog varit mer rätt att säga ”ny-barocken”, eftersom det var i barocken han hittade sina idéer. Denna konsert visade på stora kontraster – från en nästan spjuveraktig stil i första satsen till en nästan gråtande violin i tredje.

Och att orkestern var på ett strålande spelhumör visade sig redan från början i Faurés musik till Maeterlincks pjäs Pelléas & Mélisande. Ett av få större verk som Fauré komponerade, men lika lyriskt som hans kammarmusik. Det sägs att han inte var duktig i orkestration och att hans klangfärg var ”fattig”, men jag tyckte tvärtemot att orkestreringen var härlig och att det verkligen byggdes upp en trollsk och drömsk sagovärld. Musiken var härligt visuell. Eller det kanske var orkestern och Ticciati som gjorde denna tolkning?

Som perfekt avslutning kom Bartóks sista större orkesterverk ”Konsert för Orkester”, med en orkestrering som var formidabel. Från en kompakt klangfärg löstes det hela upp i tunna, svävande delar. Att detta verk rankas som ett av Bartóks främsta visar på att han in i det sista behöll sin artistiska nivå.

I och med att Symfoniorkesterns vänner fått en privat donation på 100 000 kronor hoppas jag att musikerna kommer iväg på sin efterlängtade turné utanför Sveriges gränser. Fler måste få höra vår underbara orkester!

Mer läsning

Annons