Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hög kvalitet på tjugosjätte festen

/
  • FESTIVALREDO. Tobias Carron och Mats Widlund, de konstnärliga ledarna för Kammarmusikfestivalen i Sandviken, flankerar två av sina stjärnor: operasångaren Olle Persson, bekant sedan tidigare på festivalen och lärare för en master class, och pianisten Irene Veneziano från Italien.
  • Apollon Musagète Quartett.
  • Cecilia Zilliacus.

För att kunna arrangera en ständigt svältnärd kammarmusikfestival måste man vara bra på vad vi skulle kunna kalla Brita Planck-tricket. Att med små resurser, vänskapsband och trolleriförmåga med knäna kunna presentera, år efter år, en högkvalitativ show.

Annons

– För det gage som vi betalar här får vi inte en kvart av deras tid utan kompispris, som Neta Norén, från sponsrande Musik Gävleborg, uttrycker det.

Om en musiker har spelat på Sandvikens kammarmusikfestival – som i kväll inleder sin tjugosjätte upplaga – tidigare kommer han eller hon tillbaka. Det vet de konstnärliga ledarna Tobias Carron och Mats Widlund. Men hur lockar de hit de nya förmågorna? Ja, det gäller att vara tidigt ute, att spana in dem medan det fortfarande låter som en god idé att resa till Sverige för minimalt gage, bara för att få spela. Som exempelvis den polska stråkkvartetten Apollon Musagète Quartett, som redan är framgångsrika men vars stjärna bara lär stiga.

– De flesta som har slagit igenom som musiker har redan varit här tidigt i karriären, säger Mats Widlund.

Och även om Kammarmusikfestivalen har sett sin lillebror i Båstad, som inspirerades av Sandviken, växa större än föregångaren, är Tobias Carron och Mats Widlund nöjda med det nuvarande formatet.

– Andra kammarmusikfestivaler kanske försöker bredda sig genom att ta in andra genrer, konstutställningar eller kanske författarbesök. Men vi håller fast vid det som vi alltid har gjort.

Här intill finns tre exempel på vilka talanger som Carron/Widlund har trollat fram i år.

Mer läsning

Annons