Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer kompositioner, tack

/

Annons

Mötet mellan den traditionelle Jonny Axelsson, med ett förflutet som slagverkare i både orkestrar och jazzband, och den elektroakustiske Gävlebon Thomas Bjelkeborn är ett temperamentsfullt möte mellan två världar. Där Bjelkeborn hukar vid sin laptop så är Axelsson väldigt fysiskt rörlig under Ventilkonserten. Ett nytt slagverksinstrument har han byggt; ett oljefat med trumskinn försett med kontaktmikrofoner så att hans kompanjon kan förvränga ljuden i datorn. Axelsson använder hela oljefatets register, skapar klanger med klubbor, smala stickor och en fiolstråke.

Oljefatet förvandlas till något helt annat, det blir en polyrytmisk elektroakustisk upplevelse i uruppförandena av Participation Mystique och Swiing och det är ett nöje att se någon jobba så hårt, rent fysiskt, som Axelsson gör under den elektroakustiska konserten.

Med surroundljudet som ringar in skaran av åhörare utnyttjar duon det stämningsfulla i sina verk. Allra tydligast blir det i Bjelkeborns In The Eye Of The Queen Mab. En kakofoni av sönderklippt dialog av skådespelerskan Therese Brunnanders reciterande av klassikern Romeo och Julia blir i det närmaste mysrysig, som en feberdröm man inte vill vakna ur. Bjelkeborn kallar själv detta verk för hörselbio, och det är en mycket adekvat beskrivning av hans stycke.

Axelsson spelar också något stycke ensam, då på en jättelik zurdubastrumma, ett traditionellt sambainstrument, och en koskälla, modell groteskt stor. Men självklart får han ut helt andra klanger, tonerna böjs, vibrerar och gnisslar med full kontroll.

Duon har nyss börjat samarbeta, de har mer eller mindre jammat fram de båda uruppförandena, bollat idéer hit och dit och resultatet är verkligen ett väldigt lyckat möte mellan den elektroakustiska och den traditionella ljudvärlden. Mer kompositioner av herrarna skulle uppskattas.

Mer läsning

Annons