Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Opera tänder nya stjärnor

/
  • Gong YinJia och Sara Widén är två av studenterna på Operahögskolan som tillsammans med Gävle symfoniorkester nu gör operaföreställningar i Stora gasklockan.
  • Magdalena Risberg sjöng en aria av Puccini.

En världsstjärna föddes senast Gävle symfoniorkester samarbetade med Operahögskolan. Nina Stemme debuterade i Gävle och är nu ”världens ledande dramatiska sopran”.

Annons

Kanske finns det också en framtida operastjärna i ensemblen till de två enaktare av Puccini som nu ska spelas i Stora gasklockan.

Symfoniorkestern och Operahögskolan gjorde på 90-talet ”La Bohème” och ”Askungen” tillsammans. Tanken har funnits länge att ta upp samarbetet igen, och nu är det dags.

– Vi har ett ansvar att bära den manteln vidare, som vi nu gör med dessa två enaktare av Puccini, säger Konserthusets chef Beryl Lunder.

Totalt blir det fem föreställningar av ”Il Tabarro” (”Manteln”) och ”Gianni Schicchi” med premiär 16 februari. Språket är italienska, men allt textas på en duk ovanför scenen. En udda detalj i produktionen är att orkestern inte sitter i ett orkesterdike utan är placerad mellan de två läktarna.

Symfoniorkestern har ännu inte anslutit till repetitionerna, de repeterade i stället inför fredagens konsert med pianisten Andrei Gavrilov. Men de ser fram emot att få byta Konserthuset mot Stora gasklockan.

– Lokalen är inte fy skam! Här spelar vi gärna, även om det är en utmaning med runda lokaler, säger Beryl Lunder om akustiken.

Hon försäkrar att valet av Stora gasklockan inte beror på en press att symfoniorkestern ska hjälpa till att fylla gasklockorna med kulturell aktivitet. I så fall är det en press de själva känner att utnyttja en fantastisk lokal.

Med bara 300 platser är det en exklusiv biljett. Och nog finns det en chans att få se en framtida stjärna att döma av de smakprov vi fick höra av sångarna Magdalena Risberg, Gong YinJia och Sara Widén.

Mer läsning

Annons