Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Porträtt av ung flygel

/
  • Instrumentet för dagen. I kväll invigs Gävle Konserthus nya Steinway-flygel modell D-274. Eller? Per Tengstrand, som spelade på den i tisdags kväll under en pianoafton, tycker att den redan är invigd. Men Konserthuset kallar kvällens konsert för flygelinvigning.
  • Terés Löf (bilden) är invigare. Hon är en av våra främsta pianister och tilldelades Gevalias musikpris 2001. Konserten dirigeras av Jens Georg Bachmann och på programmet står Chopins andra pianokonsert och två verk av Brahms.

Annons

En av de minst nervösa debutanterna i Konserthusets historia presenterar sig i kväll. Dels för att debutanten inte har några känslor, om än kan uttrycka känslor väl, men också för lovorden på förhand. Inte förrän om ett par år kommer debutanten att vara helt mogen, på toppen av sin förmåga, men redan nu står det klart att den är en prydnad och statushöjare för Gävles musikliv.

Debutanten pratar inte heller, vilket gör min uppgift – att skriva ett personporträtt – svårare, så jag tar hjälp av Per Tengstrand, mästerpianisten som konserthus vänder sig till när det är dags att resa ner till Steinway-fabriken i Hamburg för att välja ut en ny flygel.

Ja, debutanten är Konserthusets nya flygel, Steinway nummer 58748.

Anledningen till att skriva ett personporträtt är att den ena Steinway-flygeln inte är den andra lik. De har personligheter, olika klanger, och Per Tengstrand kan likt en vinkännare hitta språket för att beskriva det som vi andra bara kan ana med våra smaklökar och trumhinnor.

– Den har kraft, men samtidigt har den många klangfärger. Den kombinationen mellan det kraftfulla och det sublima är svår att hitta.

En flygel väljs ut på en audition, och istället för ”Idol”-juryn var det Konserthusets chef Beryl Lunder, dess pianotekniker Mats Ferner och Per Tengstrand som lyssnade och spelade sig igenom nio flyglar under en dag, där en efter en eliminerades med uteslutningsmetoden. Till slut fanns en kvar, den nya kärleken 58748, ”en av de absolut bästa som jag har valt ut”.

Även skådespelare väljs ut på audition, och det finns fler likheter, ty en flygel ska ha samma kvaliteter som en bra skådespelare. 58748 skulle, om den hade tränad skådespelarröst, kunna viska från scenen och ändå ha publiken fastnaglad – även när den spelas svagt har den ett liv och en stark närvaro i klangen.

– Den viskar med större intensitet än den skriker.

Debutanten 58748 har ett aristokratiskt drag, om jag får fantisera vidare om dess personlighet, en stolthet som den delar med sina bröder och systrar ur den anrika Steinway-familjen av modell D-274, flaggskeppen bland konsertflyglar som 98 procent av världens elitpianister föredrar. Företaget Steinway and sons grundades i New York 1853, och har med tekniska innovationer och en kompromisslöshet i kvalitetskraven – kosta vad det kosta vill, och det kostar: Konserthusets flygel går loss på drygt 1,1 miljoner kronor – varit världsledande länge, med ett varumärke som likt Rolex signalerar exklusivitet och kvalitet. Musiker som Arthur Rubinstein, Sergei Rachmaninoff och Igor Stravinsky har valt Steinway framför konkurrenter som Mason and Hamlin.

I ett detaljerat reportage beskriver tidskriften Atlantic Monthly den tidskrävande processen, över ett år, att med yppersta hantverk skapa en Steinway-flygel modell D, där 12 000 delar från det minimala till det massiva sammanfogas till en musikalisk läckerbit. Reportaget beskriver också hur Steinway uppfann hela pianoindustrin genom att göra pianot till ett måste i alla kultiverade hem: ”Idén om att man inte är kultiverad såvida det inte finns ett piano i hemmet uppstod inte av sig själv, den uppfanns och en av uppfinnarna var William Steinway.”

Kommer den nya flygeln att höras för öron inte lika tränade som Per Tengstrands? Ja, tveklöst, menar han, främst i klangen som förhöjer upplevelsen. Och vad blir skillnaden för Terés Löf, som spelar på invigningskonserten, jämfört med om hon hade satt sig ner med den gamla flygeln, som nu går in i karriärens sena fas med mindre glansfyllda uppdrag?

– Det är mer lustfyllt att spela, så otroligt mycket roligare. Vi är i en hockeystad så jag gör en hockeyliknelse: Det är som att spela med en dålig plastklubba och sedan få byta till en riktig kanonklubba. Pianisten är viktigare än flygeln, men för att nå högsta kvalitet krävs ett kvalitetsinstrument.

58748 kommer också att höja Konserthuset i Gävles status relativt andra konserthus. Så ett litet mått av mallighet av att vara den nya ögonstenen kan säkert skrivas in i dess personlighet.n

Mer läsning

Annons