Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Våra Gävle-ljud som konstmusik

Annons

Det gyllene snittets ideala proportioner har spelat stor roll inom konsten, arkitekturen och musiken. Även för våra egna mänskliga skallar, konstaterar kompositören Johan Zakrisson under framförandet av verket ”Talae” på Spegeln i går kväll.

Tillsammans med Sofia Jernberg och David Lennartsson har han gjort någonting så ovanligt som att komponera ett stycke musik i grupp. Det gyllene snittet har varit den bärande idén, med en tänkt linje kantad av punkter, och för varje framförande ändras två element i verket: en musiker hämtas in lokalt från spelplatsen, och ljud från de olika städerna som musikerna i projektet Apples and apples besöker har spelats in, för att bli en del av kompositionen. I Gävle var det gitarristen Johan Sundberg som fick hoppa in, dessutom med kort varsel.

Så, hur låter Gävle? David Lennartsson har gått runt i Gävle för att samla in våra ljud. Lukterna i Gävle är mer distinkta, men om man på förhand skulle försöka hitta typiska ljud, är vatten kanske ett av dem. Jag tycker mig höra just kluckande vatten, men tyvärr glider de lokala ljuden in nästan väl sömlöst i de övriga ljuden – från piano, slagverk, kontrabas och gitarr – för att de ska kunna uppfattas och identifieras. Bilbrus? Kyrkklockor? Hundskall?

Förutom ”Talae” spelade också den skickliga kontrabasisten Barry Guy tillsammans med violinisten Maya Homburger verket ”Tales of enchantment”, baserat på sju målningar. Musik som först gör en nyfiken på att se själva målningarna, sedan väcker fantasin om dem.

Om man tycker att det som visas på konsthallar, teatrar och musikscener är sådant som man har sett förut, rekommenderas ett besök på IDKA:s evenemang. Konstmusiken är en fascinerande och förunderlig värld, och med IDKA har vi i Gävle sällsynt goda möjligheter att ta del av den.

Mer läsning

Annons