Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Muslimsk textilkonstnär medlar i Gävle

/
  • MOSAIK. Tekniken bygger på tuskaft och kelimhål, med mönster där enkla former som kvadrater och trianglar länkar i varandra.
  • Hon tror och hoppas. Regina Mucwiki Mabrouk vill med sina tolv textilmosaiker, som representerar kvinnorna runt profeterna, visa hur mycket som förenar kristendomen, islam och judendomen.  Just i dag finns konstnären själv på plats i Staffanskyrkan för att hålla ett föredrag och leda en konstvandring bland mosaikerna.  Foto: Gun Wigh

Staffanskyrkan är inte den givna platsen att möta en muslim i. Men så är inte heller Regina Mucwicki Mabrouk en typisk muslim, om någon sådan existerar. Hon är en muslimsk konstnär som de senaste åren har blivit inbjuden av Svenska kyrkan för samarbete.

Annons

I väntan på att Regina Mucwicki Mabrouk ska komma till invigningen av hennes utställning ”Kvinnorna kring profeterna”, vandrar jag runt mellan bänkraderna i kyrkan, till sången från Staffanskören, och ser på de tolv textilmosaiker som representerar tolv kvinnor från kristendomen, islam och judendomen. Vävarna strålar i kvällens försommarljus som faller in genom de stora kyrkfönstren. Även om varje vävnad är tillägnad en kvinna kring profeterna så har de inte formen av en kvinna, här rör det sig om abstrakt och inte figurativ konst.

Tekniken bygger på tuskaft och kelimhål, med mönster där enkla former som kvadrater och trianglar länkar i varandra. Den skarpa färgen, som representerar kvinnornas färgstarka personligheter, och kelimhålen bildar tillsammans med de geometriska mönstren tre nivåer i textilbilderna.

– Vi känner till profeterna, men vilka var kvinnorna som levde med dem?

Så formulerar Regina Mucwicki Mabrouk själv utställningens utgångspunkt, när hon kommer in i kyrkan tillsammans med sin mor, iklädd schal, tunna handskar och runda glasögon – liten till växten men med en naturlig pondus i sin person. Hon står ut bland övriga konsertbesökare.

”Kvinnorna kring profeterna” är ett konstnärligt försök att skapa sämja mellan religionerna genom att påvisa likheterna istället för olikheterna.

Regina Mucwicki Mabrouk tror att människor i allmänhet inte känner till hur många av religionernas gestalter som är gemensamma för kristendom, judendom och islam.

– Som född kristen och konverterad till muslim kan jag enklare se de likheter som finns.

På 80-talet konverterade hon från kristendomen till islam av flera olika anledningar, men främst för att hon inte kunde tro på att Gud skulle ha en son som skulle frälsa människornas synder. Islam tyckte hon var en mer logisk religion. Hon tillhörde den första generationen av Hedesundavävarna, redan före konverteringen inspirerad av den islamiska världens konst.

Hennes konstnärliga arbete har blivit viktigare med åren, tycker hon, när medierna fylls av en bild av islam som hon känner sig främmande inför.

– I medierna kan man ofta läsa om islam och terrorism i samma mening. Därför tror människor att islam är en våldsam religion, även om islam står för fred.

Som både konstnär och muslim, blir du sårad av Lars Vilks bild av Muhammed?

– Ja, jag blir sårad. Yttrandefriheten ska värnas, men med den kommer också ett ansvar för det man säger. Jag tolkar det som Lars Vilks gör som hets mot folkgrupp. Som konstnär har jag ingen förståelse för hur någon vill såra andra människor. Min egen konst handlar om att förena och främja dialogen – inte att söndra.

Jag frågar om hon tror att religionerna skulle ha samexisterat lättare om kvinnorna i utställningen haft en större roll, och hon påpekar att de faktiskt hade en stor roll, även om den har lagts i glömska av historieskrivarna.

– Kanske hade de en större roll inom religionen än vad kvinnorna har i dag.

Sedan går hon uppför altargången och sätter sig i bänken intill sin mor. Konserten ska börja. n

Mer läsning

Annons